Štartovacie káble

Medzi najčastejšie príčiny toho, že auto nejde naštartovať je vybitá batéria. Stačí nechať zapnuté svetlá, stropné osvetlenie alebo nechať auto dlhú dobu odstavené a batéria sa môže vybiť. Ďalším dôvodom je zima, časté štartovanie a krátke výjazdy, kedy sa automobil nestačí ani zahriať.

Pokiaľ teda nenaštartujete pri dome, alebo vám auto vypovie službu kdekoľvek počas dňa, budete potrebovať na rýchle naštartovanie dve veci. Tou prvou sú vhodné štartovacie káble a druhou je potom ochotný pomocník s autom, ktorý má batériu v poriadku.

Porovnať ceny káblov

Prierez káblov

Pri štartovacích kábloch je zásadným parametrom prierez vodiča. Prierez štartovacích káblov musí zodpovedať prierezu vodiča akumulátora. V osobných automobiloch je prierez najčastejšie v rozmedzí 16 – 35 mm². Malé osobné autá je možné naštartovať káblami, ktorých prierez je 10 mm².

Osobné automobily aj menšie dodávky naštartujete s káblami, ich prierez je 16 mm². Prierez od 16 mm² je vhodný pre autá so zážihovým motorom a prierez od 25 mm² pre vznetové motory a autá s objemom motora nad 2,5 litra.

Údaj o priereze by ste mali v ideálnom prípade nájsť na obale nových štartovacích káblov. Prierezom je myslená iba plocha vodivej časti, plastová izolácia sa do nej nepočíta. Bohužiaľ je možné kúpiť káble s veľmi malým prierezom, ktorý je zakrytý silnou izoláciou, takže na prvý pohľad vyzerajú ako kvalitné výrobky.

Pozor dajte tiež na káble, ktoré namiesto informácii o priereze udávajú iba informáciu o ampéroch v kábli. Bežne sú k dostaniu štartovacie káble označené ako 100 alebo 200 A, tieto káble sú úplne nevyhovujúce.

Aj u týchto káblov je často slabý a nevyhovujúci prierez vodičov obalený v silnej izolácii. Pokiaľ je veľkosť ampérov aspoň 600 a viac A, je možné káble považovať za kvalitné. Také káble by potom mali ideálne poskytovať informáciu o priereze a ďalej by mali spĺňať potrebnú normu.

Materiál vodiča

Vodiče môžu byť vyrobené z medi alebo hliníkov. Kvalitnejšie sú tie medené, ktoré sa na rozdiel od hliníkových toľko nelámu. Aj tu sa však nepoctivý výrobcovia snažia výrobok oklamať a hliníkové vodiče tak môžu byť pokryté veľmi slabou vrstvou medi, aby budili dojem kvalitných výrobkov.

Preto radšej nedajte iba na vizuálny prvý dojem a dobre si preštudujte informácie uvedené na obale, kde by mal byť materiál uvedený. Pokiaľ tomu tak nie je, neodporúča sa výrobok kupovať.

Čo sa týka izolácie, tu sú vhodnými mäkké materiály ako silikón alebo guma, ktoré je možné natiahnuť a následne zmotať aj pri nízkych teplotách. Dĺžka káblov je potom v rozmedzí 2,5 – 6 metrov. Niektoré autá majú akumulátor umiestnený mimo kapoty a je teda nutné káble ťahať cez celú šírku auta. S tohto hľadiska je praktické, pokiaľ sú káble dlhšie ako kratšie.

Značka

Pri výbere štartovacích káblov venujte pozornosť popisu výrobku. Dôležitá je veľkosť prierezu, materiál aj dĺžka. Medzi obľúbené značky patrí Compass, GYS, Sheron, Extol alebo YATO.

Ale aj u týchto značiek môžete bohužiaľ naraziť na lacné a nekvalitné výrobky. Je teda vhodné nekupovať príliš lacné káble a pomôcť môžu aj jednotlivé recenzie výrobkov.

Cena

Štartovacie káble je možné kúpiť už za necelých 9 eur. Pri týchto výrobkoch však nečakajte žiadnu veľkú kvalitu. Cena kvalitných káblov začína na cca 22 eur a môže sa šplhať až k 43 eur.

Porovnať ceny káblov

Príslušenstvo

Okrem štartovacích káblov je možné zakúpiť aj štartovacie stanice. Nájdete ich tiež pod označením štartovacie zdroje alebo boostery. Možno ich využiť na pomocné naštartovanie auta alebo ako samostatný zdroj elektrickej energie. A využiť ich môžete aj ako mobilné napájanie pre akékoľvek spotrebiče od náradia, cez televíziu alebo napríklad chladiaci box.

Pri ich výbere je nutné zohľadniť predovšetkým kapacitu autobatérie a to, na aký druh pohonnej hmoty vaše auto jazdí. Pre naftové motory budete potrebovať stanicu o 640 A, pre benzínové potom stačí veľkosť 400 A.

Dôležitá je potom okrem kapacity batérie aj informácie o počte výstupov čiže konektorov. Stanice bývajú vybavené konektorom určeným na štartovanie auta, 12 V konektorom, ktorý je určený do zásuvky auta a konektorom na nabíjanie USB.

Štartovacie stanice je možné vyberať aj podľa štartovacieho zdroja. Elektrický zdroj je možné zapojiť do zásuvky. Malú stanicu nabíjanú batériou, ktorá sa dá opakovane dobíjať, použijete aj tam, kde nie je elektrická zásuvka k dispozícii. Benzínový zdroj funguje ako elektrický adaptér a je vhodný najmä pre vodičov veľkých áut alebo kamiónov.

Štartovacie zdroje bývajú často doplnené svetlom, powerbankou alebo kompresorom. Ich cena sa pohybuje v rozmedzí 107 – 255 eur. K dostaniu sú samozrejme aj drahšie modely, je však na vašom uvážení, či pre ne nájdete využitie.

Bezpečnosť

Pre vlastnú bezpečnosť vyberajte štartovacie káble, ktorých svorky sú izolované plastom. Vďaka tomu nedojte k nechcenému siahnutiu na časti, ktoré sú určené na pripojenie na póly batérie. Nutné je dodržiavať aj pokyn pre správne zapojenie.

Otázky a odpovede

Ako použiť štartovacie káble?

Pred použitím káblov je v prvom rade potrebné zistiť, kde majú autá umiestnenú autobatériu. Vo väčšine prípadov je umiestnená klasicky pod kapotou. Sú však prípady, keď sa nachádza mimo kapoty napríklad v kufri alebo pod sedadlami.

Pokiaľ tento problém nastane, môžu pod kapotou byť aspoň vývody plusového a mínusového pólu, ku ktorým je možné štartovacie káble pripojiť.

Autá postavte tak, aby ste mali plusové a mínusové póly na dosah káblov. Zapaľovanie musí byť u oboch áut vypnutá. Najprv pripojte červený kladný kábel k plusovému pólu batérie auta, ktoré je vybité.

Druhý koniec pripojte k plusovému pólu pomocného auta. Potom k pomocnému autu pripojte k mínusovému pólu druhý kábel, ten má najčastejšie čiernu alebo modrú farbu.

Druhý koniec potom prichyťte ku kovovej časti motora, čo najbližšie k štartéru. Motor je vždy spojený s kostrou vozidla, teda aj s mínusovým pólom autobatérie. Dbajte na to, aby kábel viedol v miestach, kde nie sú pohyblivé časti motora ako remeň alebo ventilátor.

Táto mínusová svorka sa takto umiestňuje hlavne z dôvodu bezpečnosti pri prepojovaní, a tiež preto, aby prúd z pomocnej batérie mal čo najkratšiu cestu k elektrickému okruhu štartéra. Svorky káblov sa nesmú vzájomne nikde dotýkať, to platí pre plusové aj mínusové póly.

Vo chvíli, keď sú káble pripojené, môžete začať štartovať. Najprv naštartuje majiteľ pomocného auta a po chvíli sa pokúste naštartovať auto s vybitou batériou. To akú dobu budete musieť počkať, určuje to, ako veľmi je autobatérie vybitá.

Akonáhle naštartujete, je potrebné zložiť štartovacie káble. Pre odoberanie je potrebné zvoliť opačný postup. To znamená, že najskôr odpojíte mínusový pól pri vybitom aute a potom mínus pri pomocnom. Potom plus pri pomocnom aute a nakoniec plus pri vybitom aute.

Nakoniec je potrebné nechať u vybitého automobilu bežať motor aspoň 20 minút, aby sa batéria stihla znova dobiť. V prípade, že vlastníte autonabíjačku, môžete doma batériu ešte podľa potreby dobiť.

Čo je sulfatácia?

Často sa u autobatérií môžete stretnúť s pojmom sulfatácia. Sulfatácia je nežiaduci jav, ktorý je bežný u autobatérií, ktoré nie sú dlhšiu dobu používané a sú ponechané v nedostatočne nabitom alebo vybitom stave.

Tým postupne unikajú kryštály síranu olovnatého na elektródach, čo má za následok zníženie kapacity akumulátora.

Sulfatácia je znateľná už na prvý pohľad, stačí sa pozrieť na autobatériu z profilu. Pokiaľ sú obe jej strany rovné, mala by báť batéria v poriadku, ak je však jedna alebo obe strany ľahko vyduté je batéria poškodená. Sulfatácia nie je výrobná vada autobatérie, ale chyba vlastníka automobilu.

Prečo auto neroztláčať?

V prípade vybitia batérie je možné roztláčať iba staré autá. Pri novších automobiloch by ste mohli pri roztláčaní poškodiť katalyzátor a pri automobiloch ktorých motor je poháňaný remeňom hrozí zase poškodenie remeňa alebo iných častí.

Záver

Pri výbere kábla nedajte iba na prvý dojem. Strážte si prierez vodičom a materiál. Kvalitné káble by mali zodpovedať príslušným normám. Pri štartovacích kábloch sa konkrétne jedná o normu DIN 72 553 alebo ISO 6722. Čo sa týka dĺžky, je vhodné kúpiť káble s dĺžkou aspoň 3,5 metra.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Zdroje: www.alza.sk, www.az-pneu.sk

Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo