Balančné podložky

Chcete sformovať postavu, zhodiť nejaké to kilo alebo vyriešiť nejaký zdravotný problém? Začnite sa venovať balančnímu cvičenie, ktorého základom je zlepšovanie svalovej rovnováhy. Vďaka tomuto cvičenia zlepšíte koordináciu pohybu aj funkciu hlbokého stabilizačného systému. Pri balančnom tréningu sa zapojí všetky svaly, teda i hlboké svaly, ktoré obvykle nebývajú normálne zaťažované.

Pravidelným balančnom tréningom môžete urobiť niečo pre zdravie i rozvoj rovnováhy, zbavíte sa nadbytočných kilogramov a sformujete svoju postavu. Všetky druhy balančného cvičenia sú vhodné pre posilnenie chrbtových, brušných a sedacích svalov. Toto cvičenie sa teší stále väčšej obľube a to najmä pre to, že ho môžete vykonávať kdekoľvek, doma, v prírode alebo vo fitnescentre.

Balančné tréning môžete vykonávať iba vlastnou silou, lepšie výsledky však dosiahnete s využitím balančných podložiek, vďaka ktorým bude cvičenie náročnejšie a efektívnejšie. Balančné podložky majú malé rozmery a hmotnosť a vďaka tomu nájdu uplatnenie snáď v každej domácnosti.

Porovnať ceny balančných podložiek

Typy

Balančné podložky sú k dostaniu v rôznych podobách, k najobľúbenejších patrí podložky s plochou základňou, cenovo dostupnejšie sú potom balančné dosky alebo celogumové pomôcky. Často sa stretnete s podložkami, ktoré sú opatrené vrúbkami.

Tieto podložky sú vhodné tiež k masáži akupresúrnych bodov chodidiel. Tú ocenia najmä tí, ktorí majú ťažkosti s namoženým chodidlami alebo trpí natékáním nôh.

Podložky sú vyrobené z kvalitného odolného a protišmykového materiálu, tvrdého plastu alebo dreva. Podložky, ktoré je možné používať obojstranne, bývajú na spodnej tvrdé časti doplnené o protišmykové body.

Podložky s plochou základňou

Patrí k obľúbenej klasike, sú vhodné na väčšie množstvo rôznych cvikov. Cvičiť môžete ako na zaoblené, tak aj na rovnej ploche a využitie je v tomto prípade naozaj široké.

Ak položíte podložku na rovnú stranu a budete vykonávať cviky na zaoblené časti, budete mať k dispozícii nestabilný povrch k cvičenie, avšak základňa bude stáť pevne na zemi.

Celogumové podložky

Medzi celogumové podložky možno zaradiť gumové gymnastické lopty, valce a podložky. Tieto pomôcky majú menšie rozmery a bývajú často opatrené masážnymi vrúbkami.

Možno ich používať ako pomôcky pri cvičení, ale môžete ich využiť aj pri dlhom sedení. Dajú sa rôzne dofukovať alebo vyfukovať, čím sa mení ich tvar ale tiež možnosť využitia pri rôznych cvikoch.

Balančné dosky

Balančné dosky sú vyrobené z pevného materiálu, najčastejšie z tvrdeného plastu alebo dreva. Horná časť má podobu malého disku, ktorý je posadený na nestabilnom vypuklé dielu. Postavením sa na túto podložku budete nútení udržiavať balans a rovnováhu.

späť na obsah ↑

Nosnosť

V prípade, že ste už vybrali svojho favorita medzi balančnými podložkami, uistite sa, že vám bude slúžiť tak, ako si predstavujete. Zásadným parametrom je u týchto výrobkov nosnosť.

U balančných podložiek s plochou základňou je výrobcom udávaná nosnosť až 200 kg, pri niektorých značkách potom nosnosť neobmedzená. Balančné dosky majú nosnosť v rozmedzí 100 – 200 kg. Celogumové podložky majú nosnosť okolo 100 – 180 kg, u mnohých výrobkov však nie je nosnosť uvedená.

späť na obsah ↑

Veľkosť

Balančné dosky sú k dostaniu v rôznych veľkostiach. Čím vyššia je cena jednotlivých výrobkov, tým je väčší rozmer. Záleží teda na vašich proporciách a tiež na tom, akým spôsobom ich budete chcieť používať. K dispozícii máte výrobky s priemermi v rozmedzí 32 – 63 cm. Naraziť však môžete aj na iné rozmery.

späť na obsah ↑

Príslušenstvo

Balančné podložky môžu byť dodávané samostatne alebo s malým množstvom príslušenstva. Gumové nafukovacie podložky často obsahujú aj pumpičku.

K niektorým podložkám možno dokúpiť gumová madlá, takže môžete do cvičenia zahrnúť viac ruke. Často je k dispozícii brožúra, v ktorej sú popísané cviky, ktoré môžete vykonávať, a niektoré drahšie modely sú k dostaniu s DVD.

späť na obsah ↑

Značka

K najobľúbenejším značkám patrí podložky BOSU. Tieto výrobky navyše odštartovali výrobu ďalších typov týchto pomôcok. Tieto výrobky sú k dostaniu v dvoch prevedeniach, drahšie typ s neobmedzenou nosnosťou je vhodný pre komerčné využitie a lacnejšie typ je vhodný pre použitie doma.

Veľký výber podložiek ponúka aj Malatec a Power System. K dispozícii sú obojstranné podložky, ku ktorým je možné pripevniť gumové úchytky, celogumové podložky, ktoré možno využiť aj pri sedení a tiež penové balančné podložky.

Všetky typy podložiek je k dostaniu v prípade značky inSPORTline. Spartan a YATE ponúka okrem gumových podložiek tiež drevenú balančnú dosku.

späť na obsah ↑

Cena

Balančné podložky menších rozmerov môžete zakúpiť od 20 – 40 EUR. Za túto cenu možno kúpiť rôzne typy celogumových podložiek, a tiež balančných dosiek vyrobených z dreva aj plastu.

Do 40 – 80 EUR sú k dispozícii predovšetkým obojstranné podložky s úchytkami aj bez nich. Tieto podložky však môžu stáť aj viac ako 200 EUR. Sú to vysoko kvalitné výrobky veľkých rozmerov aj nosnosťou, vhodné aj pre komerčné využitie.

Porovnať ceny balančných podložiek

späť na obsah ↑

Údržba

Čo sa týka údržby, stačí podložky len utierať od prachu alebo potu. Postačí vám na to obyčajná voda, vyhnite sa používaniu nejakých agresívnych chemických prostriedkov.

Pri používaní gumových podložiek je treba dávať pozor na ostré predmety. Tie by mohli podložky poškodiť. Preto pred cvičením skontrolujte obuv i podklad, na ktorý podložku umiestnite. Pri domácom používaní ale netreba nejaké zvýšenej opatrnosti, tá je potrebná najmä pre cvičenie v prírode.

späť na obsah ↑

Cviky

Než si popíšeme niektoré cviky, ktoré je možné na balančných podložkách vykonávať, pozrieme sa ešte raz na výhody, ktoré nám takéto cvičenie prináša.

Balančné podložky majú veľmi pozitívny vplyv na zlepšenie rovnováhy. To sa vám bude hodiť v mnohých situáciách v bežnom živote, a tiež s postupujúcim vekom, kedy telo začína rovnováhu postupne strácať. Vďaka dobrej koordinácii pohybu môžete predísť tiež mnohým úrazom a nepríjemným zranením.

Vďaka týmto podložkám posilníte aj málo využívané svaly, a tiež kĺby. Cvičenie vedie k stabilizácii a zlepšenie mobility ramenných a bedrových kĺbov. Pozitívny vplyv má tiež na kolená a členky.

Cvičením posilníte tiež nervový systém, mozog je nútený na nevyvážený pohyb rýchlo reagovať. Zlepšíte držanie tela, pretože posilňovaním spevníte chrbtové aj brušné svaly. Správne držanie tela má pozitívny vplyv na odbúranie bolestí chrbta.

A na koniec prichádza pre mnohých to najdôležitejšie, a tým sú spálené kalórie. Balančné cvičenia môže mať podobu rýchleho aeróbneho alebo silového cvičenia, pri ktorom dochádza k výraznému spaľovaniu kalórií.

Nástup na podložku pomocou jednej nohy

Podložku s plochou základňou postavte na vypuklú stranu, tým docielite nestabilné základne. Potom sa pokúste na podložke stáť na jednej nohe, tá by mala zostať na začiatku cvičenia ľahko pokrčená, aby sa vám lepšie držala stabilita.

Pri tomto balansovanie krásne spevníte celé telo. Ak je vaša rovnováha v poriadku, môžete si cvičenie sťažiť ľahkými predklony.

Drepy

Stále nechajte podložku v rovnakej pozícii. Naskočte na ňu oboma nohami, a akonáhle budete stabilne stáť, začnite vykonávať drepy. Takto posilníte členky, svaly okolo kolenách, stehenné a sedacie svaly a tiež stred tela.

Kľučky

Podložku postavte na rovnú stranu a na vypuklé časti vykonávajte kľučky.

Balančná doska

Základným cvikom je zvládnutie rovnováhy. Opatrne na dosku nastúpte a snažte sa dostať do stabilnej polohy tak, aby sa doska v žiadnom mieste neopierala o zem. Takto budete posilňovať brušné, chrbtové a stehenné svaly. Pri cvičení je dôležité udržiavať rovné držanie tela.

Akonáhle budete zvládať rovnováhu, môžete vykonávať kľučky s pokrčenými aj rovnými nohami, výpady, široký drep, keď jedna noha stojí pevne na zemi a druhá na doske. S pozície na všetkých štyroch môžete vykonávať bočné rotáciu.

Obe kolená položte na dosku, ruky sa opierajú o zem a vytáčajte telo do strán. Balančné dosku je možné využiť aj pri mnohých ďalších rôzne náročných cvikoch. Podobne môžete využiť aj celogumové pomôcky, ktoré poslúžia aj pre správne držanie tela pri sedení a využiť ich môžete aj ako masážne pomôcky.

späť na obsah ↑

Otázky a odpovede

Možno používať balančné podložky na sedenie aj cvičenie?

Balančných podložiek je k dostaniu veľké množstvo. Niektoré typy sú vhodné len na sedenie, avšak máte k dispozícii aj široký výber podložiek, ktoré je možné používať oboma spôsobmi. To k čomu sú jednotlivé typy vhodné je obvykle podrobne popísané v popise výrobku.

Čo je stred tela?

Stredom tela sú označované brušné a chrbtové svaly, ktoré umožňujú vzpriamene stáť a chodiť. Stred tela nesie telesnú hmotnosť, absorbuje doskokmi aj dopady. Zaisťuje ochranu chrbtice aj vnútorných orgánov.

Stred tela zahŕňa oblasť medzi bedrami a ramenami, radí sa k nemu svaly bránice, brušné svaly aj svaly panvového dna. Ďalej sú to svaly panvového dna, vzpriamovače trupu, štvorhranný sval bedrový a bedro – bedra – stehenné svaly.

späť na obsah ↑

Záver

Balančné podložky sú pri správnom používaní rovnocennými partnermi aj s veľkými posilňovacími strojmi. Oproti nim sú však dostupné všetkým, ktorí chcú cvičiť a vďaka malým rozmerom vojdú do každej domácnosti. Možno ich používať v ľahu aj v stoji.

Sú vhodné pre silové cvičenie, ale aj aeróbne cvičenie. Na internete je veľa videí, ktoré vám v začiatkoch sa cvičením pomôžu, vybrať si môžete nielen podľa štýlu, ale tiež podľa náročnosti.


Ako sa vám páči tento článok? Pomohol vám?

​​

      Budeme radi za váš komentár. Píšte prosím slušne a s pridanou hodnotou. Komentáre schvaľuje správca.


    Komentáre / diskusie / hodnotenie

    GDPR: Sme správcami údajov a chránime osobné údaje v súlade so zákonom 101/2000 Z. z. o ochrane osobných údajov a zásadami obsiahnutými v smernici EÚ 95/46/ES. Po odoslaní komentára spracúvame tieto údaje - meno, e-mail a IP adresu. E-mail používame na odoslanie informačnej správy o tom, že niekto odpovedal na vašu požiadavku. Na iné účely ho nepoužívame. IP adresu sledujeme na ochranu pred spamom. Ak chcete odstrániť svoje údaje, kontaktujte nás na adrese info@recenzer.sk