Chladiace kvapaliny

Súčasťou každoročnej kontroly by malo byť aj hodnotenie a poprípade výmena chladiacej kvapaliny, ktorá je dôležitá pre to, aby sa mohol motor ochladzovať – zaisťuje odvádzanie tepla a znižuje bod zmrznutia. Než vám začne svietiť červená kontrolka, radšej sa presvedčte o jej stave. Pri starších typoch je výmena potrebná raz za 2 až 3 roky, pri novších každých 5 rokov. Ako takú chladiacu kvapalinu vybrať a na aké parametre sa sústrediť?

Porovnať ceny kvapalín

Typy

Typov chladiacej kvapaliny je niekoľko. Ten, ktorý je vhodný pre vaše auto, nájdete napísaný na nádobke chladiacej sústavy umiestnenej v motorovej časti vozidla alebo v manuáli. Ak zvolíte nesprávny druh, hrozí poškodenie správnych funkcií motora. Pokiaľ by ste chceli jednotlivé kvapaliny kombinovať, je to možné, ale z hľadiska bezpečnosti sa odporúča používať iba predpísanú kvapalinu. Chladiace kvapaliny sa označujú písmenom a číslom.

Typ B

Ide o bezfarebnú kvapalinu určenú starším autám či poľnohospodárskym a stavebným strojom. Pri nízkych teplotách hrozí zamrznutie, pretože tento typ nedisponuje nemrznúcimi vlastnosťami. Nemá ani zvýšený bod varu. Vo väčšine prípadov obsahuje soli anorganických kyselín a vymieňa sa raz za 2 až 3 roky.

Chladiaca kvapalina G10

Vykazuje sa žltou farbou a nájdete ju u starších áut s motormi, ktoré nemajú hlavy na valcoch vyrobené zo zliatiny hliníka. Vďaka vytvoreniu na báze etylénglykolu s organickými inhibítormi korózie disponuje antikoróznymi vlastnosťami. Vymieňa sa tiež raz za 2 až 3 roky.

Chladiaca kvapalina G11 (typ C)

Pri starších autách do r. 1996 sa využíva typ C s modrou či zelenou farbou. Hlavy na valcoch sú oproti predošlému typu vyrobené zo zliatiny hliníka. Kvapalina má nízky bod varu (105 °C) a zvyčajne obsahuje soli organických kyselín a silikáty. Nenájdete v nej však usitany, fosfáty a amíny. Výmenná lehota je stále rovnaká.

Chladiaca kvapalina G12 (typ D)

Typická červenou alebo ružovou farbou s použitím u áut vyrobených medzi rokmi 1996 a 2001. Bod varu je 120 ° C, nechýbajú ani antikorózne vlastnosti, a to dokonca lepšie ako u typu C. Veľkou výhodou je tiež šetrnosť k životnému prostrediu – obsah organických aditív s dlhou životnosťou. Nájdete v nej soli organických kyselín a triazoly, nenájdete dusitany, fosfáty, amíny, silikáty a bórax. Mala by sa meniť každých 5 rokov.

Chladiaca kvapalina G12+ (typ F)

Má vyššiu bezpečnosť, je šetrnejšia k životnému prostrediu a obsahuje soli organických kyselín a triazoly. Naopak, nevyskytujú sa v nej dusitany, fosfáty, amíny, silikáty a bórax. Má antikorózne schopnosti, fialovú alebo ružovú farbu. Ideálne vymieňajte raz za 5 rokov.

Chladiaca kvapalina G12++ (typ G)

Opäť fialová alebo ružová farba, organické a neorganické aditíva (soli organických kyselín, triazoly a silikáty), nepovolené sú usitany, fosfáty, amíny a bórax. Vymieňa sa po uplynutí 5 rokov alebo po najazdení 250 000 km.

Chladiaca kvapalina G13

U väčšiny moderných áut nájdete fialovú chladiacu kvapalinu G13, ktorá má vysoký bod varu asi 175 °C, je šetrná voči životnému prostrediu a je možné ju zmiešať s G12, G12+ alebo G12++, aj keď sa to neodporúča kvôli rôznym antikoróznym aditívam. Predtým obsahovala do 20% glycerínu, dnes už sa od jeho použitia upustilo. Vydrží opäť 5 rokov.

Obsah vody

Podľa obsahu vody môžete chladiace kvapaliny rozdeliť na dva druhy, a to koncentrovanú a nariedenú. Líšia sa viskozitou, tepelnou kapacitou aj bodom stuhnutia.

  • Koncentrovaná chladiaca kvapalina – najpredávanejší druh, pred použitím sa riedi množstvom vody uvedeným na obale produktu, čím volíte bod stuhnutia.
  • Nariedená chladiaca kvapalina – toľko sa nepredáva, je už nariedená s vodou, a tak ju môžete rovno použiť. Zoženiete na benzínových pumpách. Je často mixom 50% glykolu a 50% vody.

Kedy chladiacu kvapalinu vymeniť?

Doba životnosti chladiacej kvapaliny sa odvíja od jej typu, odporúča sa ale jej stav kontrolovať každý rok pred zimnou sezónou. Výmenu môžete vykonať sami alebo využiť služby autoservisu. Aby ste stav kvapaliny zistili, stačí otvoriť kapotu, nájsť okrúhlu nádobku, ktorá býva väčšinou priehľadná. Máva stanovenú minimálnu a maximálnu hranicu, správne množstvo je vždy uprostred.

Pokiaľ jednu z týchto dvoch hladín prekročíte, môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora, preto si dajte pozor a buďte starostliví. Ak vám v nádobe ešte nejaká kvapalina zostala, najprv ju vylejte, než ju znovu naplníte novú. Pri doplňovaní majte vozidlo postavené na rovnom povrchu a motor vychladený, nikdy ju nedopĺňajte ihneď po príchode, inak hrozí, že horúca kvapalina vystrekne von a dôjde k popáleniu.

Funkcia

Chladiaca kvapalina je základným vybavením každého automobilu – zaisťuje odvádzanie tepla a znižuje bod zmrznutia kvapaliny. Pôsobí aj ako prevencia pred vznikom hrdze, rozpúšťa vodný kameň a chráni hadice či tesnenie pred popraskaním. Pri správnom chemickom zložení predlžuje životnosť motora a dokáže chrániť auto pred problémami aj nákladnými opravami. Aby ste takýto typ chladiacej kvapaliny použili, riaďte sa manuálom od výrobcu alebo sa pozrite na nádobku chladiacej sústavy.

Značka

Nie každá značka vyrába všetky druhy chladiacich kvapalín, preto sa skôr než po značke, pozerajte na typ, ktorý kupujete. Medzi najznámejších výrobcov patrí Motul, Sheron, Repsol alebo Happy Car. Zoženiete ich v rôznych baleniach aj objemoch.

Cena

Vzhľadom na to, že treba kvapalinu meniť raz za pár rokov, nie je to taký výdaj. Cena sa odvíja hlavne od veľkosti balenia a typu auta. Certifikované chladiace kvapaliny môžu byť drahšie ako tie necertifikované.

Do 22 eur zoženiete maximálne 5 litrové balenie, a to najmä G11, G12 alebo G12+.

Od 22 eur do 129 eur sú k dostaniu balenia s 20 – 25 l objemu, poprípade kvapaliny pre historické automobily alebo športové a závodné vozidlá. Nad 129 eur zakúpite tie najväčšie balenia, ktoré sa pohybujú okolo 200 litrov.

Porovnať ceny kvapalín

Údržba

Vzhľadom na to, že je chladiaca kvapalina uložená pod kapotou, musíte sa na ňu raz za čas pozrieť a presvedčiť sa, že je stále v poriadku, poprípade ju vymeniť.

Pravidelne kontrolujte hladinu a farbu chladiacej kvapaliny pomocou mierky alebo nádržky chladiacej kvapaliny.
Ak je hladina chladiacej kvapaliny nízka, doplňte ju odporúčaným typom chladiacej kvapaliny zmiešanú podľa pokynov výrobcu.

Pokiaľ je farba chladiacej kvapaliny zakalená, hrdzavá alebo zmenená, môže byť čas na jej prepláchnutie a výmenu.
Skontrolujte hadice, remene a svorky, či nevykazujú známky netesností, prasklín alebo opotrebovania. Podľa situácie vymeňte poškodené diely.

Skontrolujte chladič a chladiaci ventilátor, či nie sú upchaté. Na odstránenie nahromadených nečistôt použite vzduchový kompresor alebo kefu.

V zimných mesiacoch používajte chladiacu kvapalinu s nižším bodom tuhnutia, v letných mesiacoch zase používajte chladiacu kvapalinu s vyšším bodom varu.
Celkovo môže správna údržba chladiacej kvapaliny pomôcť zabrániť prehrievaniu motora, poruchám a nákladným opravám.

Otázky a odpovede

Na čo chladiaca kvapalina slúži?

Chladiace kvapaliny sa používajú na reguláciu teploty motorov a ďalších strojov tým, že absorbujú a prenášajú teplo z motora do chladiča. Sú typom kvapaliny, ktorá cirkuluje v celom motore, pohlcuje teplo vznikajúce pri procese spaľovania a prenáša ich do chladiča, kde môže byť rozptýlené do vzduchu. Pomáhajú tiež predchádzať korózii a hrdzaveniu súčastí motora tým, že ich premazávajú a chránia zvnútra.

Za ako dlho treba chladiacu kvapalinu vymeniť?

Záleží na type, ktorý máte. Staršie autá používajú kvapaliny typu C, D a F, ktoré treba meniť raz za 2 až 3 roky. Novšie modely áut využívajúce kvapaliny s lepším zložením budú meniť raz za 5 rokov. Výmenu môžete vykonať sami alebo ju prenechať autoservisu.

Je možné chladiace kvapaliny miešať?

Všeobecne sa to neodporúča, pretože každá z kvapalín má rozdielne vlastnosti. Ich zmiešaním by mohlo dôjsť k nenávratnému poškodeniu motora. Pokiaľ ale chcete toto riziko napriek tomu riskovať, existuje jedno pravidlo, ktoré sa týka práve farieb kvapalín. Platí, že „teplé“ farby sa môžu miešať navzájom, rovnako ako sa môžu miešať farby zo „studenej“ časti farebného spektra. Červenú je teda možné spojiť s oranžovou alebo ružovou, zelenou so žltou a modrou.

Ak by ste radšej čísla a písmená, tak G11 je možné miešať s G12+, G12 je možné miešať iba s G12+ a nakoniec G12++ môžete kombinovať s G13.

Záver

Chladiaca kvapalina je potrebným vybavením každého vodiča, pretože chráni motor pred prehriatím lepšie ako destilovaná voda. Pri výbere si dajte dobrý pozor, či kupujete vhodný typ kvapaliny, aby ste nezničili motor. Všetky informácie nájdete na nádobke chladiacej sústavy umiestnenej v motorovej časti vozidla alebo v manuáli. Podľa veku auta bude mať kvapalina nižšie alebo vyššie číslo a bude treba ju vymeniť raz za 2 až 3 roky, alebo 5 rokov. V každom prípade, buďte obozretní a pravidelne jej stav kontrolujte.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo