Aditíva

Aditíva sú už súčasťou paliva, ale odporúča sa pridať ich samostatne. Prísady obsiahnuté v palive v skutočnosti prispievajú len k úprave samotného paliva, aby spĺňalo zákonnú normu, t. j. aby bolo palivo z regulačného hľadiska predajné. Potom môžete palivový systém upraviť bežne dostupnými aditívami.

V súčasnosti si môžete kúpiť prísady v hobby obchodoch a niektorých supermarketoch, ale ich účinnosť je nízka. Sú menej účinné, majú nízku dostupnosť a často sú predražené. Kvalitné aditíva je možné zakúpiť v autorizovaných servisoch a sú k dispozícii aj na čerpacích staniciach. Kvalitné aditíva je možné zakúpiť aj u predajcov.

Pri výbere aditív je potrebné zohľadniť typ motora, pretože každý motor má iné požiadavky. Určite nie je vhodné zamerať sa na aditíva, ktoré majú širšie využitie a výrobca uvádza, že sa môžu pridávať do benzínových aj naftových motorov.

Porovnanie cien aditív

Typy

Môžete si vybrať aditíva pre benzínové a naftové motory, ale aj pre motory na LPG a CNG. Každý typ má iné požiadavky na prísady a v niektorých prípadoch je ich použitie zbytočné.

Benzínové motory

Benzínové motory na LPG a CNG sú suché a častým problémom je zadieranie ventilových sediel. Aditíva pre benzínové motory, ako aj motory na LPG a CNG by mali obsahovať oktánový posilňovač. Mali by tiež obsahovať látky, ktoré zabraňujú korózii palivového systému. Súčasťou by mali byť aj prostriedky proti znečisteniu, ako aj komponenty na zníženie výparov.

Suchý chod týchto typov motorov je spôsobený nedostatkom olova vo všetkých typoch paliva. Olovnatý benzín sa používal v benzínových motoroch, ale bol výrazne neekologický a od jeho používania sa upustilo.

Dnešný benzín neobsahuje takmer žiadne olovo. Z tohto dôvodu sa musia používať aj olovnaté prísady, aby sa zabránilo zadieraniu a zasekávaniu sediel ventilov. Olovnaté aditíva by sa však mali pridávať len do starších motorov, pretože novšie motory sú už prispôsobené súčasnej kvalite benzínu.

Dieselové motory

Výroba dieselových motorov v súčasnosti klesá. Dôvodom je nedodržiavanie emisných limitov. Ak vlastníte vozidlo so starým dieselovým motorom, nemusíte sa obávať výberu aditív. Tieto motory sú vo všeobecnosti veľmi kvalitné a pridávanie aditív nie je potrebné.

Nové a moderné dieselové motory sú veľmi citlivé na kvalitu nafty a vyžadujú priamo aditíva. Aditíva pre dieselové motory by mali obsahovať mazacie prísady. Mali by tiež prispieť k zvýšeniu cetánového čísla.

Mali by tiež obsahovať látky, ktoré uľahčujú štartovanie v zime a zabraňujú možnému zamrznutiu nafty. Ak ste majiteľom nového dieselového motora, odporúčame vám, aby ste pridávanie aditív konzultovali s kvalifikovaným servisným technikom, pretože najnovšie motory PD vybavené priamym vstrekovaním patria medzi najproblematickejšie a nesprávna voľba môže spôsobiť viac škody ako úžitku.

späť na obsah ↑

Dávkovanie

Dávkovanie prídavných látok je sporné. Niektorí odporúčajú pridávať aditíva pri každom tankovaní, iní ich neodporúčajú používať vôbec. Preto sa odporúča zvoliť zlatú strednú cestu a pridať ich v odporúčanom množstve niekoľkokrát ročne.

Podľa odborníkov je používanie aditív zbytočné, ak používate prémiové palivá, v ktorých sú aditíva obsiahnuté vo väčšom množstve ako v bežných palivách. V takomto prípade nedôjde k žiadnemu zlepšeniu a naopak, palivo sa môže zhoršiť.

K tomu dochádza, ak si kúpite iné aditíva ako tie, ktoré sú už v týchto prémiových palivách. Potom sa účinok zruší, pretože prísady nie sú navzájom kompatibilné. Ide o bežný problém pri zimných aditívach určených pre dieselové motory, ktoré sa používajú na zlepšenie tepelného výkonu.

Ak pridávate aditíva do bežných palív, dbajte na to, aby ste neprekročili odporúčané dávkovanie a radšej sa riaďte pravidlom menej je lepšie. Pri prekročení dávky môže dôjsť k poškodeniu motora.

späť na obsah ↑

Kedy aditíva nepomáhajú?

Nie každý problém sa dá vyriešiť použitím aditív. Mnoho ľudí sa snaží vyriešiť problémy so zaneseným motorom pomocou aditív. V niektorých prípadoch môžu aditíva tento problém aspoň čiastočne vyriešiť. Častejšie sa to stáva v prípade benzínových motorov, ktoré sú náchylné na koróziu kvôli vode v benzíne.

Aditíva dokážu vyčistiť aj piesty, ventily alebo valce, ale nedokážu si poradiť so zanesenými vstrekovačmi paliva. To je najproblematickejšie v nových dieselových motoroch s takzvanými systémami common-rail. Tu prichádza na rad kvalifikovaný servisný technik.

späť na obsah ↑

Značka

Medzi kvalitné aditíva patria produkty od spoločností VIF, Liqui Moly, BG, Millers Oil, Sheron, Carlson a ďalších.

späť na obsah ↑

Cena

Cenu prídavných látok do značnej miery ovplyvňuje veľkosť balenia. Štandardné aditíva sa predávajú v objemoch od 0,25 do 5 litrov. Najbežnejšia veľkosť je 0,25 – 0,5 litra. V závislosti od toho je možné zakúpiť balenia od približne 4 – 20 EUR. Cena 5-litrových balení sa potom môže vyšplhať až na 80 EUR. Veľké balenia sú však určené najmä na komerčné použitie.

Porovnanie cien aditív

späť na obsah ↑

Otázky a odpovede

Čo je cetánové číslo?

Cetánové číslo je pojem používaný v súvislosti s naftovými motormi a označuje kvalitu nafty vo vzťahu k jej zápalnosti. Čím vyššie je cetánové číslo, tým je nafta kvalitnejšia, čo spoznáte podľa lepšieho štartovania, ale aj podľa vyššieho výkonu, nižšej spotreby a tichšieho chodu. Kvalitná nafta sa vyznačuje aj menším množstvom nežiaducich emisií.

Čo je oktánové číslo?

Oktánové číslo sa používa v súvislosti s benzínovými motormi a jeho vlastnosti sú podobné ako pri cetánovom čísle, kde vyššie číslo ovplyvňuje kvalitu benzínu.

Čo sú prémiové palivá?

Prémiová nafta a benzín patria medzi drahšie palivá a stretnete sa s mnohými rôznymi názormi na to, prečo by ste mali používať práve tieto palivá. Ak si priplatíte za prémiové palivo, čoskoro uvidíte vyšší výkon, ľahší a tichší chod motora.

Prémiová nafta má vyššie cetánové číslo a obsahuje vyšší podiel aditív. Udržujú motor čistý. Tým sa zabráni hromadeniu nežiaducich látok, ktoré je bežné pri používaní menej kvalitnej nafty. Prémiový benzín má rovnaké vlastnosti a vďaka pridaným aditívam je motor čistejší a lepšie udržiavaný, čo má pozitívny vplyv na jeho životnosť.

späť na obsah ↑

Záver

Pre majiteľov starých dieselových motorov je aditivácia zbytočná, možno použiť len prípravok na zvýšenie cetánového čísla, a to len vtedy, ak máte pochybnosti o kvalite používanej nafty. Môžete tiež použiť aditívum na zníženie dymivosti a v zime vhodne zvolené aditívum pomôže pri studených štartoch.

Používanie aditív je prakticky zbytočné aj pre majiteľov nových benzínových motorov. Ak sa chystáte použiť aditívum, vyberte si také, ktoré je určené na mazanie a premazávanie palivového systému. Majitelia motorov na LPG a CNG by mali používať aditíva, ktoré zabraňujú zadieraniu ventilových sediel, a aditíva, ktoré zvyšujú obsah olova.


Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

      Budeme radi za váš komentár. Píšte prosím slušne a s pridanou hodnotou. Komentáre schvaľuje správca.


    Komentáre / diskusie / hodnotenie

    GDPR: Sme správcami údajov a chránime osobné údaje v súlade so zákonom 101/2000 Z. z. o ochrane osobných údajov a zásadami obsiahnutými v smernici EÚ 95/46/ES. Po odoslaní komentára spracúvame tieto údaje - meno, e-mail a IP adresu. E-mail používame na odoslanie informačnej správy o tom, že niekto odpovedal na vašu požiadavku. Na iné účely ho nepoužívame. IP adresu sledujeme na ochranu pred spamom. Ak chcete odstrániť svoje údaje, kontaktujte nás na adrese info@recenzer.sk