Alternátory

Alternátor je zariadenie určené na premenu pohybovej energie na energiu elektrickú. Táto premena je možná vďaka elektromagnetickej indukcii. Alternátor elektrický prúd generuje pre všetky elektronické systémy v automobile.

To znamená, že napája riadiacu jednotku, autorádio, osvetlenie, vyhrievanie a všetko ostatné. V prípade, keď vyrobí viac elektriky, môže dobíjať a autobatériu. Ak však alternátor nevyrobí dostatok elektrickej energie, ide táto energia z autobatérie, čo vedie k jej nižšej kapacite.

Alternátor je zložený z niekoľkých častí. Hlavnou časťou je stator, ďalej rotor a trojfázové vinutie. Tieto časti sú potom ukryté do obalu, ktorý tvorí zadné a predné hliníkové veko. Alternátor je veľmi zaťažovaná súčiastka, ktorú treba čas od času vymeniť. Udávaná životnosť je cca 7 rokov alebo 150 000 km.

Porovnať ceny alternátorov

Typy

Alternátory je možné rozdeliť do skupín podľa konštrukčného prevedenia.

  • S pazúrikovými pólmi rotora – tieto typy sú používané najčastejšie
  • S vlastným budením – tzv. bezkefové alternátory. Životnosť bezkefových alternátorov je obmedzená životnosťou ložísk. Ich životnosť môžete predĺžiť pravidelným doplňovaním maziva.
  • S budením permanentnými magnetmi – najjednoduchšie alternátory, ktoré sú typické pre malé automobily či malé jednostopové motorové vozidlá.

Napätie

Na nekvalitný alternátor vás upozorní aj nízke alebo vysoké napätie. Podľa normy sú v poriadku hodnoty napätia merané pri vypnutom motore 12,5 – 12,7 V. Po naštartovaní by sa malo napätie zvýšiť na 13,8 – 14,5 V. Mnoho moderných automobilov je však vybavených elektronicky riadenými alternátormi a akceptovateľný rozsah napätia sa tak môže líšiť podľa modelu a značky vozidla. Presné hodnoty by mali byť uvedené v návode na použitie.

Zapojenie statora

Výmenu alternátora si doma vykoná iba skúsený automechanik. Všetci ostatní nechajú výmenu na pracovníkoch autoservisov. Nech už budete výmenu alternátora riešiť akokoľvek, bude nutné zvoliť správny postup pri zapojení statora.

Stator je pevná časť, ktorú tvoria 3 cievky. Tieto cievky je možné zapojiť do hviezdy, čo je častejší postup. Druhým spôsobom je zapojenie trojuholníkovej.

Chladenie

Veko alebo aj skriňa alternátora je vyrobená z hliníka. Hliníkovú skriňu je nutné ochladzovať pod 100 °C. Drvivá väčšina alternátorov je z tohto dôvodu vybavená vetracími otvormi alebo chladiacimi rebrami. Najvýkonnejšie alternátory majú chladenie kvapalinové.

Príslušenstvo

V prípade, keď si nie ste istí správnou funkčnosťou alternátora, budete potrebovať vhodné nástroje, ktoré využijete na jeho otestovanie.

  • Multimeter – tento prístroj je určený na meranie elektrických veličín. Prístroje majú pomerne veľký merací rozsah a vyznačujú sa vysokou presnosťou merania.
  • Súbor očkových kľúčov – tieto kľúče využijete aj pri údržbe domácnosti a chýbať by nemali ani v žiadnej kutilskej dielni. Predávajú sa samostatne alebo v rôzne veľkých sadách.

Značka

Každá značka vozidla má svoj typ alternátora. Kúpiť môžete alternátor určený pre vozidlá Škoda Auto, Fiat, Hyundai, Ford, Peugeot atď. Výrobcov je veľké množstvo, pri výbere narazíte napríklad na značku Denso, Valeo, Lauber, ESEN SKV, MASTER-SPORT atď.

Cena

Obstarávacia cena jednotlivých typov alternátorov sa príliš nelíši. Väčšinu alternátorov kúpite za cenu okolo 86 eur. Možno však kúpiť aj alternátor za 129 – 225 eur. Obstarávaciu cenu ovplyvňuje nielen typ automobilu, ale aj kvalita samotného alternátora.

Porovnať ceny alternátorov

Otázky a odpovede

Ako spoznať pokazený alternátor?

To, že niečo nie je úplne v poriadku, prezradí už neobvyklý hluk po naštartovaní. K poruche môže dôjsť aj za jazdy, v tomto prípade sa na palubnej doske za jazdy objaví indikátor autobatérie. Na nefunkčný alternátor môžu upozorniť aj stmavené interiérové a predné svetlá.

Aké sú príčiny zlyhania alternátora?

Príčinou môžu byť opotrebované uhlíkové kefy, hnací remeň. Za poruchou môže stáť aj skrat vo vinutí statora alebo rotora. Na vine môžu byť zablokované ložiská, zlyhanie relé regulátora alebo vypálené diódy alternátora.

Ako otestovať alternátor?

Alternátor môžete otestovať pomocou multimetra alebo očkových kľúčov. Aby tento test prebehol bezpečne, je nutné, vykonávať testovanie na úplne vychladnutom motore. Najprv skontrolujte stav hnacieho remeňa, uloženie samotného alternátora, vodičov a kontaktov.

Potom auto naštartujte a skontrolujte stav aj vizuálne. Po naštartovaní by sa nemali objaviť iskry a automobil by nemal vydávať odlišné zvuky. Multimeter pripojte ku svorkám autobatérie a skontrolujte napätie. Pri testovaní je nutné vypnúť všetky dodatočné systémy, ktoré elektrickú energiu spotrebúvajú.

Záver

Alternátor je neoddeliteľnou súčasťou každého vozidla. Táto malá súčiastka sa stará prevádzka všetkých elektrických častí. V prípade, keď sa vám za jazdy rozsvieti kontrolka autobatérie, ABS, airbagu alebo prestane napríklad fungovať elektrický posilňovač riadenia, je na čase poobzerať sa po novom alternátore.

Väčšina vodičov problém s nefunkčným vozidlom vyrieši jednoducho. S automobilom zájdu do servisu, kde všetko riadne skontrolujú a navrhnú riešenie. Nový alternátor potom môžete kúpiť na základe odporúčania pracovníka servisu alebo kvalifikovaného pracovníka nákupom priamo poveríte.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Zdroj: www.wikipedia.org

Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo