Autonavijaky

Nákup autonavijaku sa oplatí tým, ktorí musia častejšie vyslobodzovať alebo odťahovať automobil alebo iný stroj. S autonavijakom môžete vyraziť do lesa. Tu poslúži pri ťahaní stromov alebo napríklad zveri. V domácnosti aj napriek tomu využijú autonavijak iba niektorí, pre profesionálov napríklad hasičov či odťahové vozidlá sú autonavijaky nevyhnutné.

Pri výbere vhodného autonavijaka je tak najdôležitejšie ujasniť si, akým spôsobom budete navijak na auto používať. Potom musíte prihliadnuť k jednotlivým technickým parametrom. Pri výbere treba myslieť aj na to, že na každý typ automobilu je možné použiť trochu iný typ navijaka. Pri samotnom navijaku na auto sa zaujímajte o typ prevodovky a pohonu. Veľmi dôležité je zvoliť správnu ťažnú silu.

Porovnať ceny autonavijakov

Typy

Navijak na auto vyberajte s ohľadom na typ vozidla, u ktorého budete autonavijak používať. Iné navijaky sú určené na osobné vozidlá, iné typy je možné pripojiť k nákladným vozidlám a iné k štvorkolke. Voliť budete medzi elektrickým a hydraulickým typom.

  • Ručný navijak – v domácnosti si môžete vystačiť aj s jednoduchým ručným navijakom. Týchto typov je k dostaniu veľmi malé množstvo, pri ovládaní budete musieť použiť vlastnú silu.
  • Elektrický navijak – najväčšou výhodou elektrického navijaka je jednoduchá montáž. Počítať môžete s nižšou obstarávacou cenou. Elektrický navijak môžete používať aj na nerovnom teréne, pri rôzne veľkých sklonoch.
  • Hydraulický navijak – hydraulický navijak je možné namontovať na automobil s hydraulickým okruhom. Súčasne s navijakom je nutné namontovať aj hydraulickú nádrž, rozvádzač, čerpadlo, elektromagnetický ventil a ďalšie prvky. Samotná montáž je teda oveľa zložitejšia a počítať musíte aj s vysokou obstarávacou cenou. Potom však môže byť autonavijak používaný prakticky nepretržite bez toho, aby ste museli riešiť prehrievanie elektromotora.

Ťažná sila

Ťažná sila udáva, koľko toho bude môcť autonavijak utiahnuť. Tento parameter je udávaný v kilogramoch. Navijaky s najmenšou ťažnou silou utiahnu necelých 2 000 kilogramov, terénne vozidlo zvládne pomocou autonavijaka utiahnuť viac ako 4 000 kg, a kúpiť môžete aj autonavijak s ťažnou silou viac ako 6 000 kg.

  • Navijak 12/24V – odporúčaná ťažná sila musí byť dostatočne veľká, aby bola schopná vyslobodiť vozidlo s reálnou hmotnosťou. Počítať však musíte aj s rôznymi prekážkami. S ohľadom na ťažnú silu sa preto uvádza, že táto sila musí presiahnuť reálnu hmotnosť automobilu minimálne o 25, ale radšej až o 50%.
  • Navijaky 230/380 V – pomocou týchto navijakov je možné automobily alebo iné bremeno tiež zdvíhať. Okrem ťažnej sily je tu dôležitý aj zdvih. Pri výpočte ťažnej sily je nutné zohľadniť aj sklon terénu. V prípade, kde je sklon terénu 10°, dôjde k zníženiu ťažnej sily o ½. V prípade sklonu 30°, je ťažná sila nižšia o 2/3 atď. Tu je nutné nechať si ťažnú silu vypočítať odborníkom.

Lesnícky navijak

Tieto navijaky sa umiestňujú najmä za traktory. Zaujímať by vás tak mala predpokladaná hmotnosť ťažného bremena, v tomto prípade najčastejšie dreva, ale aj výkon traktora. Ťažná sila sa tiež odvíja od dĺžky lana, ktoré sa navíja na bubon. Čím viac vrstiev je na bubne navinuté, tým je ťažná sila nižšia.

Prevodovka

Prevodovka je veľmi dôležitou súčasťou každého autonavijaka. Dá sa povedať, že prevodovka riadi a ovplyvňuje odvíjanie aj navíjanie lana. Autonavijaky môžu mať planétovú alebo šnekovú prevodovku.

Planétová prevodovka

Tento typ prevodovky je typický pre lacnejšie elektrické navijaky. Väčšina z nich disponuje 3-stupňovou prevodovkou. Výhodou tohto typu sú najmä kompaktné rozmery, nižšia hmotnosť a už spomínaná cena. Nevýhodou je prehrievanie prevodovky as ňou spojená nutnosť dodržiavať častejšie prestávky.

Pre správnu funkčnosť je potrebné využívať brzdiaci systém, ktorý je náchylný na pomerne časté poruchy. Elektrické navijaky sú pomerne rýchle, a bežne sa používajú v priemyselnej výrobe.

Šneková prevodovka

Táto prevodovka je výrazne drahšia, avšak počítať môžete s jej vyššou životnosťou. Šnekový prevod je s motorom prepojený ozubeným kolesom a odpadá tak nutnosť prevodovku brzdiť, ako je tomu u predošlého typu. V tomto prípade tak nemusíte riešiť poruchy bŕzd. Pri šnekovej prevodovke musíte počítať s nižšou rýchlosťou navijaka. Tento typ sa nepoužíva v priemyselnej výrobe, ale sú ním vybavené najmä hasičské vozidlá.

Ovládanie

Navijaky na auto je možné ovládať drôtovo aj bezdrôtovo.

  • Pomocou kábla – je štandardný spôsob a stretnete sa s ním u väčšiny navijakov. Ovládací prvok je umiestnený priamo na kábli.
  • Bezdrôtové ovládanie – drahšie navijaky môžete ovládať pomocou diaľkového ovládača. Tento spôsob ovládania je jednoduchý a praktický. Pri výbere je nutné venovať pozornosť dosahu.
  • Kombinované – pomerne často narazíte aj na navijaky, ktoré umožnujú využívať oba spôsoby ovládania.

Lano

Ďalším prvkom navijaku je pochopiteľne lano. U lana vás bude zaujímať priemer, dĺžka a výrobný materiál.

  • Priemer – autonavijaky sú vybavené lanami s priemerom 4 – 12 mm
  • Dĺžka – dĺžka lana môže byť 10 – 30 a viac metrov. Nie vždy je nutné kupovať navijak so zbytočne dlhým lanom, na druhú stranu však myslite na to, že lano by nemalo byť vymotané úplne.
  • Materiál – laná sa vyrábajú z ocele alebo syntetických materiálov.
  • Oceľové lano – je veľmi odolné. Výhodou je nižšia cena, nevýhodou vyššia hmotnosť.
  • Syntetický materiál – aj tieto laná sú veľmi odolné, nie sú náchylné na štiepenie. Nevýhodou je ich vyššia cena, výhodou potom nižšia hmotnosť.

Príslušenstvo

Ku každému navijaku budete môcť dokúpiť mnoho príslušenstva. Jedná sa o rôzne lanové kladky a prievlačnice. Ďalším príslušenstvom sú lanové okná, prítlak lana, montážne dosky, spínače atď.

Značka

Autonavijak je pomerne zložité zariadenie, ktoré máva sklony k poruchovosti. Preto by ste mali kúpiť iba výrobok popredného výrobcu, u ktorého máte istotu vyššej kvality, potrebného servisu alebo nákupu náhradných dielov a ďalšieho príslušenstva. Medzi známych a obľúbených výrobcov patrí Compass, XTline, Levior, Proteco, Brano, Geko, Yato alebo GÜDE.

Cena

Cena autonavijakov sa odvíja od typu a ďalších parametrov. Jednoduchšie domáce ručné navijaky môžete kúpiť už od 22 eur. Prvé elektrické navijaky vyjdú na cca 129 eur. Tieto lanové navijaky majú ťažnú silu maximálne 1 600 kg. Do 214 eur je možné stále kúpiť predovšetkým lacnejšie elektrické navijaky vo vyššej kvalite, s ťažnou silou okolo 192 eur.

Oveľa drahšie sú hydraulické navijaky, ktorých cena začína na cca 853 eur a šplhať môže veľa cez 4 261 eur.

Porovnať ceny autonavijakov

Otázky a odpovede

Na čo dávať pozor pri elektrickom navijaku?

Elektrické navijaky nevydržia dlhodobé zaťaženie. U týchto typov sa dôrazne odporúča používanie v krátkych intervaloch. Po každom pracovnom nasadení by mala nasledovať cca 15 minútová prestávka. Bez takto dlhej prestávky nemôže motor dokonale vychladnúť, čo sa podpíše na jeho životnosti.

Je lepšie oceľové alebo syntetické lano?

Oba materiály majú svoje výhody a nevýhody. Oceľové laná sú odolné voči poškodeniu a nevadí im ani vysoká teplota. Pokiaľ však nie je lano správne nevinuté, môže sa rýchlejšie poškodiť.

Najväčšou nevýhodou je však jeho vysoká hmotnosť. Syntetické lano nie sú tak odolné a neznesú ani vysoké teploty. Pri ich odvíjaní sa odporúča postupovať v kratších intervaloch, pretože uprostred bubna dochádza k vzniku vyššej teploty. Prednosťou týchto lán je nízka hmotnosť.

Kam je možné navijak umiestniť?

Pri občasnom používaní sa autonavijaky montujú pod predný nárazník. Tento spôsob umiestnenia nijako nenaruší vzhľad automobilu. Navijak by mal byť umiestnený tak, aby nijako neznížil svetlú výšku auta ani výšku nájazdových uhlov.

Záver

Navijak na auto môže byť elektrický alebo hydraulický. Elektrické navijaky sú lacnejšie a vhodné skôr na občasné použitie. Tieto typy sú náchylné na prehrievanie, a preto je potrebné robiť počas páke časté prestávky. Profesionáli alebo tí, ktorí potrebujú navijak používať dlhšiu dobu bez prerušenia, budú potrebovať hydraulický autonavijak.

Okrem pohonu je veľmi dôležité zvoliť správnu ťažnú silu. Tú určíte tak, že vynásobíte hmotnosť vozidla číslom 1,5. Dlhšiu životnosť bude mať navijak so šnekovou prevodovkou a pevným, ale aj ťažkým oceľovým lanom.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo