Brzdové kvapaliny

Aby bolo cestovanie autom bezpečné, treba dbať na výmenu brzdovej kvapaliny, a to dvakrát ročne. Do kvapaliny sa totiž dostáva voda, ktorá zamedzuje správnemu fungovaniu, preto je dobré servis nezanedbávať. Jej účelom je prenášať silu prostredníctvom tlaku od hlavného brzdového valca k brzdovým mechanizmom jednotlivých kolies a mazať a chrániť jednotlivé časti hydrauliky pred koróziou. Nezanedbávajte jej výmenu a zaistite tak bezpečnú jazdu pre seba aj ostatných cestujúcich.

Porovnať ceny kvapalín

Typy

Do každého automobilu sa hodí iný druh brzdovej kvapaliny, ktorý treba dodržiavať. Nemiešajte alebo nezamieňajte brzdové kvapaliny, pokiaľ to nie je nutné. S niektorými druhmi to síce urobiť môžete, vždy je ale lepšie použiť takú brzdovú kvapalinu, ktorú vozidlo vyžaduje.

Typy podľa označenia

Aby ste vedeli, akú brzdovú kvapalinu naliať do vášho auta, pri otvorení kapoty sa pozrite na nádržku určenú na dolievanie brzdovej kvapaliny. Na viečku nájdete vytlačený alebo vyrazený nápis udávajúci vhodný druh kvapaliny. Rovnakú informáciu nájdete aj v príručke k vozidlu.

Brzdová kvapalina pre DOT 3

Kvôli nižšej teplote varu sa dnes tento typ brzdovej kvapaliny nepoužíva. Všeobecne totiž platí, že čím vyššieho bodu varu brzdová kvapalina dosahuje, tým vyššia je spoľahlivosť brzdového systému v extrémnych podmienkach. Vzhľadom na to, že DOT 3 má suchý bod varu minimálne 205 °C a mokrý bod varu aspoň 140 °C, nie je v súčasnosti vhodná.

Brzdová kvapalina pre DOT 4 (Plus)

Pri tejto kvapaline sa dočkáme bodu suchého varu minimálne 230 °C a mokrého aspoň 155 °C, čo vyhovuje moderným automobilom, a je tak najčastejšie používanou kvapalinou. Čo sa týka starších automobilov, tam je možné DOT 4 miešať s DOT 3. Urobíte to tak, že nalejete DOT 3, potom DOT 4 aj bez prepláchnutia brzdového systému.

Brzdová kvapalina pre DOT 5

Využíva sa skôr v priemysle a armádnej technike, neabsorbuje vodu z okolia, neničí lak na vozidle a nepoškodzuje väčšinu gumových súčastí, má však tendencie absorbovať vzduch. Pri výmene je nutné obmeniť celú súčiastku. V uzavretom obehu slúži až 20 rokov. Suchý bod varu kvapaliny dosahuje minimálne 260 °C, mokrý bod varu musí byť minimálne 180 °C.

Brzdová kvapalina pre DOT 5.1

Posledný typ brzdovej kvapaliny využívajú športové autá. Je možné ju vymeniť za DOT 4, nie však naopak. Aj keď sa smie vzájomne miešať, je lepšie liať do auta to, čo do neho podľa označenia patrí. Minimálny suchý bod varu tejto kvapaliny je 260 °C, mokrý bod varu je aspoň 180 °C. Za rok absorbuje okolo 1 až 2% vody.

Typy podľa bázy

Vyššie spomínané typy majú odlišné vlastnosti podľa toho, na akej báze boli vytvorené. Silikón, minerálne oleje aj glykol spolupracujú s vodou odlišne, a preto sa hodia iba pre určité vozidlá.

Silikón

Silikónová brzdová kvapalina sa nevyužíva príliš často, hodí sa pre oldtimery, youngtimery, vojenské vozidlá a všeobecne pre historické vozidlá s nízkym ročným prebehom. Silikónová brzdová kvapalina zabraňuje korózii, nemusí byť menená každoročne ani raz za dva roky a tiež nepoškodzuje lak. Ide o kvapalinu DOT 5.

Minerálne oleje

Minerálna kvapalina sa používa tam, kde je hydraulický okruh bŕzd prepojený s iným hydraulickým systémom vozidla. Nikdy by ste nemali používať brzdovú kvapalinu DOT v systéme určenom na použitie minerálneho oleja a naopak. Systémy bŕzd používajúce minerálny olej môžu mať problém pri extrémne nízkych teplotách. Minerálny olej je nekorozívny a nepoškodzuje bicykle, pokiaľ sa vyleje.

Glykol

Glykolové kvapaliny sú hygroskopické a absorbujú vlhkosť zo vzduchu, čo znamená, že kvapalina postupne degraduje. Na druhú stranu ale nevytvára väčšie kvapky, ktoré by mohli zapríčiniť zlyhanie bŕzd. Kvapaliny na báze glykolu sú DOT 3 a DOT

Parametre

Aby ste vybrali kvalitnú brzdovú kvapalinu, sú tu určité požiadavky, podľa ktorých sa budete rozhodovať. Vďaka nim budete vedieť, aká spoľahlivá kvapalina je a ako dlho vydrží.

  • Bod varu – suchý aj mokrý bod varu, musí zodpovedať tepelným požiadavkám brzdového systému.
  • Chemické zloženie – ovplyvňuje funkčnosť a použiteľnosť kvapaliny, horľavosť aj toxicita by mali byť minimálne, mala by byť zaistená tepelná a chemická stabilita.
  • Minimálna zmena viskozity v závislosti od zmeny teploty
  • Čo najnižšia schopnosť pohlcovať vodu
  • Odolnosť proti korózii
  • Znášanlivosť s gumovými dielmi

Prečo by kvapalina nemala vrieť?

Aby auto brzdilo správnym spôsobom, nesmie kvapalina vrieť. Pri použití brzdového pedála dôjde k jeho prešliapnutiu, pričom auto bude brzdiť obmedzene a nebude možné sa na brzdy pri šoférovaní spoliehať. Ideálne je tak zohnať brzdovú kvapalinu s čo najvyššou odolnosťou proti vysokej teplote.

Ako znížiť teplotu bŕzd?

Aby ste zamedzili prehriatiu a následnému varu brzdovej kvapaliny, brzdite krátko a intenzívne. Pokiaľ idete z kopca, zbytočne nebrzdite, ale radšej podraďte o dve rýchlosti, aby auto samo spomalilo. Keď šliapete na brzdy, aj keď nemusíte, vzniká obrovské množstvo tepla a opotrebováva sa aj brzdové obloženie.

Funkcia

Brzdové kvapaliny v praxi fungujú tak, že po zošliapnutí brzdového pedála vtlačíte kvapalinu do brzdového piestu, ktorý pohne brzdovými doštičkami a pritlačí ich na brzdový kotúč, čím zabrzdíte.

Pokiaľ kvapalinu nebudete pravidelne meniť, začne vodnatieť a auto začne brzdiť menej alebo vôbec. Toto správanie je zapríčinené ochladzovaním bodu varu kvôli vode, ktorá sa do kvapaliny dostane. A preto by ste mali dbať na výmenu brzdových kvapalín.

Značka

Medzi najznámejšie značky vyrábajúce brzdové kvapaliny patria Motul, TRW, ATE a ďalšie. Sú cenovo dostupné a kvalitné, navyše ponúkajú široký výber všetkých typov pre každé auto.

Cena

Nejedná sa o nič finančne náročného, brzdovú kvapalinu zaobstaráte v tom najlacnejšom prípade do 200 eur. Cena sa odvíja od jednotlivých parametrov ako je suchý alebo mokrý bod varu alebo hodnota viskozity. Keď sú hodnoty lepšie, cena sa pohybuje od 200 do 400 eur.

Tiež záleží na množstve kvapaliny – v prípade, že je obsah väčší ako 1 l, sa môžete stretnúť s cenami nad 500 eur. Ceny sa budú líšiť aj podľa toho, o aký typ brzdovej kvapaliny máte záujem. Vyberajte taký objem kvapaliny, ktorý vystačí na celú výmenu, aby sa vám čiastka vyplatila.

Porovnať ceny kvapalín

Údržba

Ako sme už povedali, brzdová kvapalina by sa mala vymieňať každé 2 roky, aby fungovala tak, ako má. Než aby ste sa o výmenu pokúšali sami, radšej ju zverte do rúk servisu, je potrebné dodržať presné servisné postupy. Pokiaľ sa ale napriek tomu chcete o výmenu pokúsiť sami, postupujte nasledovne:

  1. Povoľte všetky kolesá, vozidlo zdvihnite na hever a jedno koleso demontujte.
  2. Blízko heveru auto podložte, aby ste zamedzili nebezpečenstvu nečakaného pádu.
  3. Pod odvzdušňovací otvor umiestnite nádobu, aby brzdová kvapalina nekvapkala okolo.
  4. Do dobre zaisteného vozidla si sadnite na miesto vodiča.
  5. Niekoľkokrát za sebou zošliapnite brzdový pedál.
  6. Párkrát zošliapnite plynulo a nakoniec krátko podržte pri podlahe vozidla.
  7. Vyjdite z vozidla a namontujte odvzdušňovaciu skrutku.
  8. Otvorte kapotu a skontrolujte stav brzdovej kvapaliny v nádržke, ktorá by nemala v žiadnom prípade klesnúť pod minimálnu rysku.
  9. Do nádržky doplňte novú brzdovú kvapalinu, ideálne ľahko nad vrchnú rysku.
  10. Ten istý proces vykonajte u ďalších troch kôl.
  11. Vyjdite na skúšobnú jazdu, na brzdu šliapte zľahka. Pokiaľ ste nezaznamenali žiadny problém, prešliapávajte brzdový pedál dôraznejšie.
  12. Po zastavení ešte raz skontrolujte stav brzdovej kvapaliny a prípadne ju doplňte.

Otázky a odpovede

Ako dlho vydrží brzdová kvapalina a ako ju vymeniť?

Brzdovú kvapalinu by ste mali meniť každé 2 roky, a to buď sami alebo auto zapožičať servisu, kde budete mať väčšiu istotu. Ak si nie ste istí a máte obavy, že by ste výmenu mohli pokaziť, neváhajte sa obrátiť na servis. Zavítajte tam aj vtedy, keď neviete, či už je kvapalina zrelá na výmenu – napríklad pri zakúpení ojazdeného auta. Servis vám dokáže zmerať kontamináciu vodou a bod jej varu. Pokiaľ nebudete brzdovú kvapalinu pravidelne meniť, brzdy budú zle fungovať alebo úplne prestanú brzdiť.

Ako poznám, ktorú brzdovú kvapalinu mám naliať do auta?

Typ brzdovej kvapaliny nájdete na nádržke určenej na dolievanie brzdovej kvapaliny. Na viečku nájdete vytlačený alebo vyrazený nápis udávajúci vhodný druh kvapaliny. Rovnakú informáciu nájdete aj v príručke k vozidlu.

Môžem brzdové kvapaliny miešať alebo ich nahradiť?

Brzdovú kvapalinu v ideálnom prípade nemiešajte alebo nezamieňajte, mohlo by dôjsť k poškodeniu vozidla. Pokiaľ nemáte na výber, zistite si, z akých typov je možné zmes vytvoriť. Napríklad u starších automobilov je možné DOT 4 miešať s DOT 3. Nalejete DOT 3, potom DOT 4 aj bez prepláchnutia brzdového systému. Brzdovú kvapalinu DOT 5.1 je možné vymeniť za DOT 4, nie však opačne.

Záver

Brzdové kvapaliny sú dôležitou súčasťou automobilu, na ktorú by ste nemali zabúdať. Pokiaľ o ne nebudete dbať, riskujete bezpečnosť jazdy, brzdy totiž nebudú fungovať tak, ako majú. V horšom prípade prestanú fungovať úplne. Raz za dva roky ich preto vymeňte a nalejte iba taký typ, ktorý auto vyžaduje.

Používajte kvalitné brzdové kvapaliny s vysokým bodom varu a lepšou odolnosťou proti viazaniu vody. Ideálne je držať sa odporúčania výrobcu alebo sa poradiť s odborníkom v servise.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo