Pneumatiky na motorku

Radi jazdíte na motorke a čaká vás výber pneumatík? Budete sa rozhodovať na základe niekoľkých parametrov, ktoré si teraz predstavíme. Druhov je niekoľko a treba poznať, na čo sa ktorý používa a pre aký terén je vhodný. Zároveň si povieme, ako pneu udržiavať, kedy je na čase ich vymeniť a čo znamenajú konkrétne značenie.

Porovnať ceny pneumatík

Typy

Podľa toho, akú motorku vlastníte, budete vyberať jednotlivé pneumatiky. Je totiž veľký rozdiel jazdiť v teréne alebo na ceste, pneumatiky musia byť opatrené všetkými prvkami, ktoré ich ochránia a podporia ich životnosť.

Cestovno-turistické pneu

Pokiaľ radi jazdíte motorkou na výlety, bude sa vám hodiť tento typ pneumatík, ktorý zaisťuje bezpečie, komfort a dlhý kilometrový nájazd. Ideálne pre chopperov alebo cruiserov, ale aj rekreačné vychádzky na športovej mašine.

Športovo-turistické pneu (zmiešané)

Ak hľadáte univerzálne riešenie, sú ním športovo-turistické pneumatiky, ktoré zvládnu dlhšie trasy aj jazdu v teréne, teda sa nemusíte báť s nimi vyraziť kamkoľvek. Typicky sa hodí na cestovné enduro. Medzi ďalšie typy zmiešaných pneumatík radíme aj scramblery alebo café racery.

Pneu pre skútre

Sú menších rozmerov pre skútre, ako napokon názov napovedá. Keďže s nimi budete jazdiť predovšetkým v meste, musí byť obratné, dobre fungovať v zákrutách a mať jazdný komfort.

Pneu pre crossové motorky

Crossovia, čiže terénne motorky. Povrch, na ktorom budete s crossovou motorkou jazdiť, je nespevnený – blato, štrk, piesok a ďalšie. Pneumatiky teda musia byť odolné, a preto majú výraznú vzorku, niektorí výrobcovia ju navyše upravujú podľa špecializácie na povrch. Výhodou je, keď sú vhodné aj na cestné použitie.

Športové pneu

Najdôležitejším parametrom u športových pneu je ich priľnavosť, ktorá musí byť maximálna. Pretože príliš dlho nevydrží (cca 5 rokov), požadujte odolnosť voči prehrievaniu a maximálny grip. Vzhľadom na to, že budete s týmto typom motorky jazdiť naozaj rýchlo, hrozba prehriatia je tu reálna.

Závodné pneu

Tento typ je podobný tomu predchádzajúcemu, iba s tou výnimkou, že je adrenalínovejší. Má minimálnu vzorku, nehodí sa na mokrý povrch a patrí iba na okruh. Pri výrobe sa využívajú hi-tech konštrukcie, ktoré odolávajú extrémnym tlakom pri zachovaní minimálnej hmotnosti.

Dušové a bezdušové pneumatiky

Pri výbere budete zvažovať aj typ pneumatiky podľa toho, či majú alebo nemajú dušu. Zatiaľ čo dušové pneu nie sú také odolné, u bezdušových máte väčšiu istotu. Samozrejme sú o to drahšie.

Dušové pneumatiky sa označujú písmenami TT (tube type) a majú medzi ráfikom a plášťom umiestnenú dušu, ktorá je vyplnená stlačeným vzduchom. Pokiaľ sa akýmkoľvek spôsobom poškodia, okamžite sa vyfúknu, a preto je dôležité zastaviť, aby ste si nezničili ráfik. Majú menšiu odolnosť voči bezdušovým pneumatikám.

Bezdušové pneumatiky s označením TL (tubeless) so vzduchom plnia priamo a mechanické poškodenie alebo únik tlaku im len tak nehrozí. Nedochádza tu k uchádzaniu vzduchu, pretože je guma na pätkách zosilnená vrstvou mäkšej gumy, aby dokonale dosadala na ráfik.

Zimné pneumatiky

Možno vás to prekvapí, ale aj pri motorke je možné zakúpiť zimné pneumatiky. Najväčšiu ponuku budú mať skútre. Dezén má hrubú vzorku a mäkkú zmes. Môžete ho síce využiť aj pri jazde na snehu, najlepšie ale bude na chladnej vozovke, kde by klasické plášte už dávno stratili priľnavosť.

Značenie

Keď už máte vybraný typ, či už hovoríme o dušovom alebo bezdušovom variante, alebo konkrétnom druhu motorky, dôležité je tiež značenie, ktoré vypovedá o technických parametroch, ktoré budete pri výbere potrebovať poznať. Nachádza sa na bočnici s označením napríklad 120/70 R 17 58 W TL.

  • 120 = šírka pneumatiky v milimetroch
  • 70 = bočný profil pneumatiky (pomer výšky a šírky dezénu v %)
  • R (alebo ZR) = označenie radiálnej konštrukcie, diagonálne sa značí písmenom B
  • 17 = priemer pneumatiky v palcoch
  • 58 = hmotnostný index
  • W = rýchlostný index
  • TL = označenie pre bezdušové pneumatiky (tubeless)

Radiálna a diagonálna konštrukcia

Pri označení R sme si povedali, že sa jedná o radiálnu konštrukciu, pri B, že o diagonálnu. Čo to presne znamená? Radiálna ponúka zvýšenú priľnavosť, nižšiu hmotnosť a menšiu deformáciu, a preto ju nájdete pri väčšine modelov. Síce má menší kilometrový nájazd, ale za tie všetky výhody, ktorými disponuje, jej to určite odpustíte. Diagonálna konštrukcia je obvyklá skôr u nešportových motoriek, pre ktoré je dôležitý práve kilometrový nájazd a menej adhézie (priľnavosti) v zákrutách.

Predná a zadná pneumatika

Odlišnosť nájdete aj medzi prednou a zadnou pneumatikou, kedy predná je užšia, aby ste s motorkou mohli jednoducho manévrovať a zadná je širšia, pretože je hnacou a dáva väčší grip. Aby ste si boli istí, ktorá je ktorá, majú na sebe označenie F (front-predné) a R (rear-zadné).

DOT kód

DOT kód označuje vek pneumatík pomocou štvormiestneho čísla. Predposledná dvojica čísel udáva týždeň a posledná dvojica rok výroby. Ako príklad si uvedieme 4118, čo znamená, že pneumatika bola vyrobená v 41. týždni roku 2018. Nové gumy by nemali byť staršie ako dva roky, ich prevádzková životnosť sa pohybuje od 6 do 10 rokov. Túto dobu určite neprekračujte, v rámci vašej bezpečnosti.

Smer otáčania

Tento parameter je dôležitý hlavne kvôli montáži, kedy sa môže stať, že by nefungovala pri odvode vody, rýchlejšie by sa opotrebovala a zďaleka by nemala také jazdné vlastnosti, aké má mať, ak by ste smer otáčania vymenili. Neznamená to síce, že ste pri jazde reálne ohrození, ale lepšie je to neriskovať. Správny smer otáčania vyznačuje šípka.

Funkcia

Správne zvolená pneumatika na motorku vás podporí v jazde po vami zvolenom teréne, ochráni vás a umožní parádny zážitok. Zaisťujú tiež priľnavosť, stabilitu a tlmia nárazy pri jazde.

Značka

Najznámejšie značky pneumatík na motorky sú Kenda, Dunlop, Bridgestone, Pirelli alebo Mitas. Jednotlivé modely sa líšia vlastnosťami a výkonnostnými úrovňami. Dôležitejšie, než značka, je nájsť takú gumu, ktorá presne zodpovedá vašim požiadavkám.

Cena

Kvalitné pneumatiky sú kľúčové pre bezpečnosť a výkon, preto sa oplatí investovať do dobrej sady. Ako už sme si povedali, dušové gumy sú lacnejšie, ich vlastnosti sú ale o niečo horšie. Ich cena sa pohybuje od pár stoviek do 129 eur, pričom sa líšia vzorom aj ostatnými parametrami. Modely bez duše zoženiete väčšinou nad 43 eur, športové pneumatiky sú väčšinou za viac ako 171 eur. Drahšie ale môžu byť pokojne aj dušové gumy, záleží na ďalších vlastnostiach.

Porovnať ceny pneumatík

Údržba

U pneumatík treba dohliadať hneď na niekoľko vecí, a to síce tlak, opravu, výmenu a umiestnenie. Pri kontrole tlaku sa riaďte tým, čo uvádza výrobca. S tlakom neexperimentujte, aby nedošlo k deformácii styčnej plochy s vozovkou, čo môže zapríčiniť napríklad zhoršenie odvodu vody.

Poškodené pneumatiky by ste mali nechať skontrolovať a opraviť v servise, pretože je možné, že vám povedia, že opravu neodporúčajú, a to napríklad v prípade defektu v bočnici. Pokiaľ si necháte plášť opraviť, nevystavujte ho vysokému zaťaženiu.

Čas na výmenu pneumatík pri motorke prichádza vtedy, keď hĺbka dezénu dosahuje 2 mm, a horšie sa tak ovláda. Výnimku tvoria skútre a motorky do 50 cm³, kde je táto hodnota na úrovni 1,0 mm. Opäť zájdite do pneuservisu, výmena nie je tak jednoduchá. Nemusíte sa báť, že by vás stála veľké množstvo peňazí, pohybuje sa okolo 200 Sk. Okrem toho vám gumy dofúknu a vyváža.

Pneumatiky skladujte mimo slnečného žiarenia, ktoré je úhlavným nepriateľom, v suchu a odvetrávanej miestnosti. Čo sa týka teploty, ideálna je cca 15 °C.

Otázky a odpovede

Podľa čoho vyberať pneumatiku na motorku?

Parametrov, ktoré musíte pri výbere zvážiť, je pomerne dosť. V prvom rade budete voliť pneumatiky podľa toho, aký druh motorky vlastníte. Ďalej sa rozhodnite medzi dušovými a bezdušovými pneumatikami, pričom profesionáli volia pneu bez duše. Podľa značenia vyberte takú gumu, ktorá priamo zodpovedá požiadavkám motorky. Nezabudnite tiež na rozdiel medzi prednou a zadnou pneumatikou.

Aký je hlavný rozdiel medzi dušovou a bezdušovou pneumatikou?

Dušové modely majú medzi ráfikom a plášťom umiestnenú dušu, ktorá je vyplnená stlačeným vzduchom. Pri poškodení gumy dôjde k okamžitému vyfúknutiu, a tak je nutné zastaviť. Nie sú navyše také odolné ako bezdušové pneumatiky, ktoré sa vzduchom plnia priamo a mechanické poškodenie alebo únik tlaku im len tak nehrozí. Bývajú teda obľúbenejšou voľbou.

Na čo si dať pozor pri značení?

Šírka, priemer, hmotnostný a rýchlostný index – to všetko záleží na vašich požiadavkách. Všeobecne sa ale zamerajte na to, či sa jedná o radiálnu (R) alebo diagonálnu (D) konštrukciu. Líšia sa svojimi vlastnosťami, a tým aj využitím. Aby ste vedeli, či sa jedná o prednú alebo zadnú gumu, bývajú označené F (front-predný) a R (rear-zadný). Dôležitý je tiež DOT kód, ktorý vypovedá o veku pneumatík. Pamätajte, že nové gumy by nemali byť staršie ako dva roky, ich prevádzková životnosť sa totiž pohybuje od 6 do 10 rokov.

Záver

V konečnom dôsledku výber motocyklovej pneumatiky závisí od individuálneho jazdca a jeho špecifických potrieb a preferencií. Je dôležité vybrať si pneumatiku, ktorá je vhodná pre váš motocykel, typ jazdy, poveternostné podmienky a zároveň je spoľahlivá aj bezpečná. Buďte pri výbere na pozore a dôkladne čítajte všetky informácie, ktoré máte k dispozícii, aby všetko sedelo, ako má, a vy ste si mohli užívať jazdu, či už v teréne, alebo na ceste.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo