Letné pneumatiky

Letné pneumatiky môžete svojmu plechovému miláčikovi obuť 1. apríla. Tieto pneumatiky sú konštruované tak, aby maximálne vyhovovali pri používaní v teplých mesiacoch. Ak sa zima nechce svojej vlády vzdať ani na jar, nemali by ste výmenu zimných pneumatík za letnú zbytočne uponáhľať.

Odporúča sa počkať na dobu, kedy teplota dlhodobo neklesá pod 7 °C. Na druhú stranu sa však neodporúča zimné pneumatiky v lete dochádzať. Zimné pneumatiky sú totiž naopak konštruované na bezpečnú jazdu v chladných mesiacoch, pri vyšších teplotách sa budú prehrievať, čím sa zníži ich priľnavosť a navyše sa pneumatiky pomerne rýchlo opotrebujú. Pri prudkom brzdení má zimná pneumatika o cca 6 metrov dlhšiu brzdnú dráhu ako letná pneumatika.

Pri výbere nových pneumatík je najdôležitejšie zvoliť správny rozmer. Zaujímať vás bude profil, priemer aj šírka pneumatiky. Správny rozmer zistíte veľmi ľahko, stačí sa pozrieť do technického preukazu. Uvedenú veľkosť by ste mali vždy rešpektovať, v opačnom prípade nebudú pneumatiky spĺňať potrebné bezpečnostné podmienky, ani nebudú zachované adekvátne jazdné vlastnosti.

Porovnať ceny pneumatík

Typy

Všeobecne sa letné pneu rozdeľujú do 3 základných tried. Jednotlivé triedy sa líšia v závislosti od prostredia, v ktorom sa bežne pohybujete, ale svoju rolu hrá aj štýl jazdy.

  • Ekonomická trieda – nesie označenie ako Burget segment a je určená pre nenáročných vodičov.
  • Stredná trieda – s označením Quality segment sú najobľúbenejším typom pneumatík vôbec.
  • Vyššia trieda – pneumatiky Premium Segment ponúkajú najlepšie jazdné vlastnosti, čo sa spotreby aj výkonu týka. Istí si môžete byť bezpečným brzdením na mokrej vozovke.

Značenie

Na každej pneumatike nájdete niekoľko údajov, ktoré vám povedia všetko podstatné. Vyčítať tak môžete informácie o výrobcovi, šírke, bočnom profile, konštrukcii, vnútornom priemere, nosnostnom aj rýchlostnom indexe. Nepovinným údajom je potom špeciálne zameranie pneumatiky.

  • DOT – je označenie pre čas výroby. Za týmito písmenami nájdete štvoricu čísel. Prvé dve označujú týždeň, ďalšie dve potom rok výroby

Šírka pneumatiky

Letné pneumatiky majú rôznu šírku. To, či zvoliť skôr širšie alebo radšej užšie pneumatiky, je dilema mnohých vodičov

  • Širšie pneumatiky – vďaka širokým pneumatikám bude mať vozidlo oveľa lepšie jazdné vlastnosti. Tieto pneumatiky majú aj kratšiu brzdnú dráhu
  • Užšie pneumatiky – sú pohodlnejšie, tichšie. Navyše oveľa lepšie zvládajú aquaplaning

Kódy letných pneu

Na pneumatike sú okrem rozmerov uvedené aj kódy, ktoré informujú o špeciálnych vlastnostiach jednotlivých modelov.

  • R – touto značkou sú označené radiálne pneumatiky
  • ZR – je označenie pre vysokorýchlostné pneumatiky
  • XL/RF – jedná sa o pneumatiky, ktoré majú zvýšenú nosnosť
  • TL – označenie pre bezdušové pneumatiky
  • TT – sú bezdušové pneumatiky určené pre motocykle
  • C – pneumatiky vhodné pre úžitkové vozidlá
  • HP/UHP – výkonné a veľmi výkonné pneumatiky
  • MFS – je označenie pre ochranu ráfika
  • A/T – sú pneumatiky vhodné do akéhokoľvek terénu
  • A/S – pod týmto označením nájdete celoročné pneumatiky
  • M/T – sú špeciálne konštruované pre terénnu jazdu

Rýchlostný index

Tento parameter udáva, akou najvyššou rýchlosťou môžete na letnej pneumatike ísť. Tiež rýchlostný index daného vozidla nájdete uvedený v technickom preukaze.

  • N – pneumatika s indexom N môže ísť maximálnou rýchlosťou 140 km/hod
  • Q – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 160 km/hod
  • R – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 170 km/hod
  • S – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 180 km/hod
  • T – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 190 km/hod
  • U – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 200 km/hod
  • H – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 210 km/hod
  • V – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 240 km/hod
  • W – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 270 km/hod
  • Y – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 300 km/hod
  • ZR – pneumatika s týmto značením môže ísť maximálnou rýchlosťou 240 + km/hod

Trieda priľnavosti

Ide o triedu priľnavosti pri jazde na mokrej vozovke. Podľa tohto parametra sa pneumatiky radia do triedy A až E. Pneumatiky s vyššou priľnavosťou budú mať kratšiu brzdnú dráhu. Na mokrej vozovke budete mať aj lepšiu stabilitu v zákrutách a počítať môžete aj s lepším záberom. Najlepšiu priľnavosť majú pneumatiky značené písmenom A, najmenej kvalitné sú pneumatiky s označením E.

Trieda úspory paliva

Rovnako ako trieda priľnavosti je značená aj trieda úspory paliva. Aj v tomto prípade sú pneumatiky radené do tried A – E. Najmenšiu spotrebu budete mať v prípade pneumatík so značením A. Najvyššiu potom budete mať pri pneumatikách označených písmenom E.

Trieda hlučnosti

Ďalej sa pneumatiky rozdeľujú podľa hluku a to do niekoľkých tried hlučnosti. Hlučnosť pneumatík môže byť v rozmedzí 66 – 75 dB. Najnižšiu hlučnosť ponúknu pneumatiky s označením A, najviac hluku narobia pneumatiky s triedou hlučnosti C.

Dezén

Pod označením dezén sa ukrýva vzorka pneumatiky. Ten je dôležitý pre svoju schopnosť odvádzať vodu od bicykla. Letné pneumatiky je možné podľa vzhľadu dezénu rozdeliť na 3 kategórie.

  • Symetrická vzorka – pneumatiky so symetrickou vzorkou sú lacné, čo je ich najväčšia výhoda. Počítať môžete aj s pomerne dobrými jazdnými vlastnosťami a obstojnou odolnosťou.
  • Asymetrická vzorka – vyznačuje sa odlišnou podobou vonkajšej a vnútornej strany. Pri nasadzovaní pneumatiky tak musíte ustrážiť, či je umiestnená na správnej strane auta. Asymetrické pneumatiky sa dobre správajú pri jazde za dažďa, pretože spoľahlivo odvádzajú vody. Bezpečnú jazdu môžete očakávať aj na suchej ceste. Vďaka svojim veľmi dobrým jazdným vlastnostiam sú tieto pneumatiky považované za tie najvšestrannejšie.

Výbava

Letné pneu môžu disponovať aj špeciálnou výbavou, ktorú môžete využiť v rôznych krízových situáciách.

  • Zosilnený golier – umožní vám viac nahustiť gumy, čím sa zvýši ich nosnosť. Tieto pneumatiky sa vyznačujú vyššou odolnosťou pred mechanickým poškodením a tým aj dlhšou životnosťou. Rovnako lepšie odolávajú preťaženiu a majú lepšiu priľnavosť.
  • Bezdušová guma – sú bezpečnejšie vo chvíli, keď dôjde k prepichnutiu plášťa. Pneumatika nemá dušu, je namiesto toho vyplnená špeciálnou hmotou. Tá zabraňuje unikaniu vzduchu pod ráfikom. Kvalitné bezdušové pneumatiky majú vnútornú stranu pokrytú spojivým tmelom. Tiež ten zabráni možnému úniku vzduchu.
  • Núdzové dojatie – alebo aj run-flat pneumatika má zosilnenú bočnicu. Tá vám umožní dokončiť jazdu s pneumatikou s defektom. Každý výrobca potom používa pre tieto pneumatiky iné značenie.
  • Ochrana ráfika – pred poškodením chráni ráfik krycí lem. Ten dokáže túto časť pneumatiky ochrániť pri náhodnom nabehnutí na pätník, ale aj pred odlietavajúcimi kamienkami.

Značka

Výber letných pneumatík by ste nemali podceniť. Pred výberom sa odporúča prihliadnuť na spotrebiteľské testy, ktorým sa pravidelne podrobujú letné aj zimné pneumatiky. Na popredných miestach týchto testov sa pravidelne umiestňujú pneumatiky Michelin alebo Barum. Kvalitné pneu potom kúpite aj od značiek Firestone, Riken, Dunlop či GoodYear.

Cena

Letné pneumatiky je možné kúpiť v pomerne veľkom cenovom rozpätí. Veľa vodičov má vo zvyku automaticky kupovať čo možno najlacnejšie pneumatiky. Tieto modely však nepatria medzi favoritov spotrebiteľských testov a nepatria medzi tie najkvalitnejšie.

Pokiaľ teda podnikáte pravidelne dlhšie vychádzky, bude oveľa rozumnejšie zamerať sa pri výbere na kvalitnejšie letné pneu. Cena lacnejších pneumatík býva v rozmedzí 43 – 129 eur. Za kvalitnejšie zaplatíte 129 – 255 eur a za jedny z najlepším potom aj 340 a viac.

Porovnať ceny pneumatík

Otázky a odpovede

Aký je rozdiel medzi kvalitnou a nekvalitnou pneumatikou?

Kvalitu pneumatík určuje predovšetkým výrobca a obstarávacia cena. Od lacných pneumatík nemožno prílišnú kvalitu očakávať. Za najväčšiu slabinu sa v prípade nekvalitných pneumatík považuje horšia ovládateľnosť na mokrej vozovke. Počítať musíte aj s rýchlym opotrebovaním a vyššou hlučnosťou. Vodiča potom nepoteší ani vyššia spotreba paliva. V konečnom dôsledku tak nákupom lacných pneumatík nijako neušetríte.

Aká je povolená hĺbka dezénu letných pneumatík?

Letné pneumatiky by mali mať vzorku minimálne 1,6 mm. Na túto hodnotu sa však neodporúča pneumatiky schádzať. Podľa odborníkov je ideálna hĺbka dezénu okolo hodnoty 3 milimetrov.

Komu sú určené celoročné pneumatiky?

Trendom posledných rokov sa stávajú tzv. celoročné pneumatiky, ktoré sú obľúbené pre svoju finančnú aj časovú úsporu. Celoročné pneumatiky však možno považovať iba za kompromisné riešenie pre tých, ktorí s automobilom vychádzajú skôr príležitostne na kratšie trasy. Celoročné pneumatiky obstoja skôr pri mestskej premávke, kde vás neprekvapí súvislá vrstva snehu. Myslieť však musíte na to, že celoročné pneumatiky majú dlhšiu brzdnú dráhu. Celoročné pneumatiky však nepatria do hôr ani na diaľnici.

Záver

Letné pneumatiky môžete použiť až vo chvíli, keď na to budú optimálne jazdné vlastnosti. Za tie sa považuje dlhodobá teplota, ktorá neklesá pod 7 °C. Pokiaľ budete pneumatiky používať pri nízkych teplotách, nebudú ich jazdné vlastnosti ideálne a navyše pri cestnej kontrole alebo dopravnej nehode riskujete pokoru.

V prípade, keď nehodu spôsobíte, odmietne vám poisťovňa spôsobené škody preplatiť. Letné pneumatiky vyberajte s ohľadom na prevádzku, v ktorej sa budete najčastejšie pohybovať. Svoju úlohu zohráva aj štýl jazdy či počet ročne najazdených kilometrov. Najdôležitejšie je však vybrať pneumatiky správnej veľkosti. Všetky potrebné parametre vyčítate z technického preukazu vášho vozidla.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Zdroje: www.wikipedia.org, www.oponeo.sk, www.autodoc.sk

Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

​​

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo