Pumpičky na bicykel

Cyklistika je šport, ktorý oslovuje stále viac osôb. Neustále rastie záujem o klasické bicykle, elektrobicykle, kolobežky a ďalšie podobné dopravné prostriedky. Drvivá väčšina týchto dopravných prostriedkov disponuje klasickými nafukovacími kolesami. Tieto bicykle sú výborné pri jazde terénom, kde veľmi dobre tlmia nárazy. Nevýhodou nafukovacích bicyklov je však nutnosť ich pravidelného dofukovania. Práve na tento účel budete musieť svoju domácnosť vybaviť tou správnou pumpičkou na bicykel.

Bicykel môžete ľahko nafúknuť klasickou ručnou pumpičkou, ktorá je známa každému. V súčasnej dobe však na trhu nájdete modernejšie verzie hustilky na bicykel, s ktorými budete mať všetko hotové ľahko a tiež rýchlo. Pri výbere správnej hustilky musíte najskôr skontrolovať kompatibilitu s ventilom. Aby bolo možné koleso nafúknuť, musí byť ventil kompatibilný s hlavou pumpičky.

Na trhu nájdete hustilky v niekoľkých kvalitách, pokiaľ nechcete prehĺpiť a kúpiť naozaj kvalitný výrobok, mal by vás zaujímať aj výrobný materiál a výrobca pumpičky. Z hľadiska užívateľského komfortu je nutné prihliadnuť aj na veľkosť, skladnosť či hmotnosť. Pri rozhodovaní je nutné brať do úvahy aj to, kde budete hustilku používať. Pokiaľ budete chcieť brať pumpičku na cesty, mali by ste vybrať takú, ktorú môžete upevniť do rámu kolesa.

Porovnať ceny pumpičiek

Typy

Dnešný trh ponúka hneď niekoľko rôznych typov pumpičiek na bicykel. Všetkým je určite veľmi dobre známa nožná dielenská pumpička. Ľahšie budete prenášať malú ručnú pumpičku, modernejšie sú hustilky na CO2. Poslednou možnosťou je potom nákup pumpičky na tlmiče a vidlice.

Ručná pumpa

Je veľmi obľúbená vďaka svojej malej veľkosti. Dĺžka pumpy býva najčastejšie v rozmedzí 15 – 30 cm. Počítať môžete aj s nízkou hmotnosťou, ktorá väčšinou nepresiahne 150 gramov. Používanie ručnej hustilky je jednoduché, stačí ju pritlačiť k ventilu a pumpovať pomocou jednej ruky. Tieto pumpy však vyžadujú pri nafukovaní viac sily, napriek tomu s ich pomocou nemusíte dosiahnuť potrebný tlak v pneumatikách.

Tento typ pumpy je teda vhodný skôr ako núdzové riešenie na cestách. Ručnú pumpu môžete voziť na vychádzky, väčšinu modelov je možné pripevniť k rámu kolesa. Pokiaľ túto možnosť hustilka neponúka, môžete ju voziť v batohu.

Pomocou ručnej pumpy môžete nafúknuť koleso s galuskovým ventilom aj autoventilkom. Veľké množstvo hustiliek má navyše univerzálnu koncovku a nafúknuť tak môžete oba typy ventilčekov. Koncovka môže byť umiestnená priamo na tele pumpy, druhou možnosťou je obstaranie pumpičky s hadičkou.

  • Hadičková pumpička – manipulácia je jednoduchšia a nafukovanie efektívnejšie. Nevýhodou je o niečo vyššia hmotnosť a menšia skladnosť.
  • Ventilček na tele – táto pumpička sa považuje skôr za núdzové riešenie. Nafukovanie je menej efektívne a práca je ťažšia. Výhodou je lepšia skladnosť a nižšia hmotnosť.

Dielenská pumpa

Tieto pumpy sú oveľa väčšie, dĺžka býva v rozmedzí 60 – 100 cm, a použiť ich tak budete môcť skôr pri domácej údržbe. Dielenská nožná pumpa je oveľa efektívnejšia, hustenie bude rýchle a pneumatiku nahustíte na požadovaný tlak. Táto pumpa je väčších rozmerov, nie je tak vhodná na prevážanie, ale chýbať by nemala v žiadnej domácnosti.

Zatiaľ čo ručnú pumpu môžete pri nafukovaní držať v ruke, na nožnej sa budete môcť postaviť a pri nafukovaní tak využijete hmotnosť svojho tela. Pri tejto pumpe by ste sa mali viac zamerať na podstavec. Ten by vám mal umožniť na pumpu pohodlne došliapnuť a napevno ju zafixovať. Súčasťou nožnej pumpy môže byť aj manometer, vďaka ktorému budete mať prehľad o tlaku v pneumatikách. Dielenskú pumpu môžete využiť na nafukovanie mnohých iných vecí.

Pumpička na CO2

Je menej známa hustilka, ktorá je výborná na rýchle nahustenie bicykla v teréne. Používanie pumpičky je jednoduché a dá sa povedať, že aj bezpracné, pretože pneumatika je nafukovaná automaticky. Bicykel je hustený pomocou jednorazových bombičiek s CO2. Tieto bombičky je nutné pravidelne dokupovať. Samotná pumpa je veľmi skladná a stáva sa veľmi obľúbenou. Ich najväčšou prednosťou je naozaj malý rozmer a hmotnosť, ktorá nebýva vyššia ako 20 gramov. Nevýhodou tohto typu je vyššia obstarávacia cena.

Pumpička na tlmič a vidlicu

Túto pumpu budú potrebovať majitelia bicykla so vzduchovou vidlicou alebo tlmičom. Pumpička je schopná bicykel nafúknuť na potrebný tlak. Neoddeliteľnou súčasťou týchto typov je aj manometer. Tento typ hustilky pravdepodobne nevyužijú bežní cyklisti, hodiť sa bude skôr náročnejším používateľom. Aj táto pumpička nie je nijako veľká a brať ju tak môžete so sebou na cesty.

Hlava pumpičky

Pri výbere pumpičky je nutné skontrolovať, že ju môžete použiť na ventilček vášho jazdného arzenálu. Vo väčšine domácností sa nachádza hneď niekoľko bicyklov a ideálne je, ak budete môcť všetky nafúknuť pomocou jedinej hustilky.

Podľa tvaru hlavy je možné hustilky rozdeliť na 4 rôzne typy, pričom pravdepodobne narazíte iba na dva z nich a to SV – galuskový ventil alebo AV autoventiliek. Menej známe sú DV – Dunlop a RV – Regina ventilček.

  • AV – autoventilek je v súčasnej dobe najbežnejší a najobľúbenejší typ. Jeho veľkosť je 8 mm a používa sa pri trekových, horských aj krosových bicykloch. Bicykel vybavený AV ventilom môžete nafúknuť na každej benzínke. V jeho prospech hrá aj jednoduchá obsluha.
  • SV – galuskový ventil je menší ako klasický ventil. Jeho priemer je 6 mm, zatiaľ čo bežná veľkosť je 8 mm. Galuskovým ventilom bývajú väčšinou vybavené drahšie bicykle a používa sa veľmi často aj pri cestných bicykloch. Nafukovanie je o niečo náročnejšie, pretože hrot je tenší, ale aj menej odolný.
  • DV – Dunlop, tento typ ventilu sa používa skôr v zahraničí, avšak naraziť na neho môžete aj tu. Jeho obsluha je jednoduchá a kolesá s DV ventilom nafúknete aj na niektorých benzínkach.
  • RV – Regina, ventil, ktorý sa používa hlavne v Taliansku. U nás sa s ním prakticky nestretnete.

Na aký tlak hustiť?

Bicykle majú niekoľko podôb a každý z variant vyžaduje hustenie na trochu iný tlak. Spôsob hustenia ovplyvňuje terén, po ktorom budete jazdiť. Pri hustení bicykla by ste sa mali riadiť pravidlom, čím je terén ťažší, tým menej by malo byť koleso nahustené. Cestné alebo mestské bicykle je teda nutné nahustiť oveľa viac ako terénne bicykle.

Menšie pumpy zvládnu pracovať do tlaku okolo 6 barov. To postačí na použitie v kombinácii s terénnym kolesom. Ak sa však pohybujete po pevnej ceste, budete potrebovať pumpu, ktorá bicykel nahustí do tlaku minimálne 8 barov.

  • Cestný bicykel – treba nahustiť na tlak 8 – 10 barov
  • Horský bicykel – tieto bicykle sa hustí iba na tlak v rozmedzí 1,5 – 3 barov
  • Krosový/trekový bicykel – odporúča sa nahustiť na tlak od 4 – 6 barov
  • Vzduchová vidlica – odporúčaný tlak je od 6 – 9 barov

Značka

Pri výbere hustiliek narazíte na pomerne veľké množstvo výrobcov. Medzi tie obľúbené patria hustilky značky Lezyne, Topeak, Beto, Specialized, Force, Kellys, Author, Syncros a mnoho ďalších.

Cena

Hustilka je príslušenstvo, bez ktorého sa žiadny cyklista nezaobíde. Pri obstaraní myslite na to, že vám môže hustilka vydržať niekoľko rokov, je však nutné, aby bola vyrobená z kvalitného materiálu. Nie vždy si vystačíte iba s jedným typom.

Najlacnejšia pumpička nestojí ani 5 eur. Za cenu 13 eur budete môcť kúpiť všetky typy pumpičiek. Obľúbené sú nielen ručné hadičkové, vybrať môžete pumpičku na bombičky aj veľkú nožnú pumpu. Malé ručné pumpičky kúpite do cca 22 eur, za veľkú nožnú pumpu môžete zaplatiť aj viac ako 43 eur.

Porovnať ceny pumpičiek

Otázky a odpovede

Čo všetko môže pumpička na bicykel ponúknuť?

Pri týchto výrobkoch spravidla nenarazíte na žiadnu ďalšiu výbavu. Jediné, čo budete môcť u niektorých hustiliek využívať, bude manometer. Vďaka nemu budete presne vedieť, aký tlak sa v pneumatikách nachádza.

Pumpičky na bicykel bývajú vybavené mechanickým manometrom, ktorý tlak meria v Bar alebo PSI. Okrem jednoduchých môžete zakúpiť pumpičku dvojpiestovú. Tieto hustilky fúkajú do kolesa vzduch pri stláčaní aj naťahovaní. Fúkanie je vďaka tomu rýchlejšie. Veľmi praktické sú pumpičky s integrovaným šľahúňom.

Z čoho je pumpička vyrobená?

Na výrobu kvalitných pumpičiek sa používa hliník, drahšie pumpičky majú telo duralové. Ide o odolné a zároveň ľahké materiály, ktoré sa nezničia pri prvom páde na zem. Kúpiť môžete aj odolnú pogumovanú pumpičku alebo naopak menej kvalitnú plastovú verziu. Pre ľahšiu prácu a stabilnejšie držanie mávajú pumpičky rôzne vrúbkovania.

Čím nahustiť turistický bicykel?

Turistický bicykel je označený ako kross trekingový bicykel a typické sú pre nich širšie pneumatiky. Vďaka širokým pneumatikám má bicykel oveľa lepší kontakt s povrchom. Na hustenie širokých pneumatík sa nehodí malá ručná pumpa, oveľa rozumnejšie je zaobstarať hustilku dvojpiestovú.

Záver

Svoj bicykel môžete nafúknuť pomocou ručnej alebo dielenskej pumpičky. Ručné alebo bombičkové hustilky sú veľmi malé a môžete ich voziť vždy pri sebe. Tieto pumpičky sú však skôr núdzovým riešením, ktoré môžete používať na cestách. Spoľahlivejšie sú väčšie dielenské pumpy, ktoré využijete nielen pri dofukovaní pneumatík na bicykli. Pumpa na bicykel musí byť vždy kompatibilná s hlavou ventilu.

Najčastejšie sa stretnete s hlavou typu AV a SV. Mnoho dostupných hustiliek je kompatibilný s oboma typmi ventilčeka. Kvalitná pumpa by mala mať hliníkové alebo duralové telo, skôr vyhnúť by ste sa mali pumpám plastovým. K nákupu vás môžu nalákať malé hustilky, ktoré sa zmestia do vrecka. Práca s týmito pumpičkami je však naozaj náročná na čas aj vaše úsilie. Najlepším variantom tak aj dnes zostáva veľká dielenská pumpa.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Zdroje: www.najsport.sk, www.ridepro.sk

Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo